Nicklas Nielsen fra Hørning klar til VM-kamp

Han er én af de seks profiler, som skal repræsentere det Ferraris comeback i verdensmesterskabet for sportsvogne. Sæsonstart på Sebring i marts.

Artiklens øverste billede
Nicklas Nielsen har oparbejdet sig et imponerende CV siden udnævnelsen som Ferrari-fabrikskører i 2019, hvilket skete efter en imponerende sæson i Ferrari Challenge, hvor danskeren vandt 10 ud af 14 løb. Pressefoto

Når Ferrari vender tilbage for at kæmpe for den generelle sejr i verdensmesterskabet i sportsvogne, FIA World Endurance Championship, bliver det med en dansker i truppen. Nicklas Nielsen fra Hørning er nemlig én af de seks profiler, som skal repræsentere det legendariske italienske mærke i toppen af sportsvognsracing. 

25-årige Nielsen skal således bag rattet af den nye Le Mans Hypercar, der bliver Ferraris tilbagevenden til toppen af international sportsvognsracing som fabriksteam siden 1973. Den nye 499P, som blev præsenteret i oktober, skal i første omgang kæmpe mod blandt andre Toyota, Porsche, Peugeot, Cadillac og Glickenhaus – og senere også BMW, Lamborghini og Alpine. 

Modelnavnet følger gamle traditioner, da ’499’ angiver slagvolumen i kubikcentimeter i hver af den 3,0-liters nyudviklede V6-motors cylindre, mens ’P’ står for ’prototype.’ 

Prominent selskab

Nicklas Nielsen har tilbragt adskillige timer i den nye racerbil, som allerede ved lanceringen havde tilbagelagt mere end 12.000 testkilometer på baner som Circuit de Barcelona-Catalunya, Portimao og Monza. Yderligere test venter forude, inden bilen debuterer i første afdeling af 2023-udgaven af FIA World Endurance Championship på Sebring International Raceway den 17. marts. 

Ferrari indsætter to eksemplarer af den nye 499P i VM-serien, og Nicklas Nielsen skal dele den ene (#50) med den italienske Formel 1-udviklingskører og podievinder i VM-serien, 24-timersløbet på Le Mans og GT World Challenge, Antonio Fuoco – samt den spanske European Le Mans-vinder og podievinder i VM-serien og 24-timersløbet på Le Mans, Miguel Molina. 

Den anden af de to biler (#51) bliver besat af italienerne Alessandro Pier Guidi og Antonio Giovinazzi samt britiske James Calado. 

Imponerende CV

Selv har Nicklas Nielsen oparbejdet sig et imponerende CV siden udnævnelsen som Ferrari-fabrikskører i 2019, hvilket skete efter en imponerende sæson i Ferrari Challenge, hvor danskeren vandt 10 ud af 14 løb. Nielsen har siden vundet mesterskabstrofæer i topserier som European Le Mans Series, GT World Challenge og FIA World Endurance Championship i både GTE AM- og LMP2 Pro/Am-klassen, ligesom han i 2021 sikrede sin første sejr i 24-timersløbet på Le Mans. 

Det har været min drøm at blive udvalgt til Hypercar-programmet og få chancen for at kæmpe med om de generelle sejre i verdensmesterskabet og på Le Mans.

Nicklas Nielsen

»Jeg er utrolig stolt og taknemmelig over at være kommet med på den her fantastiske rejse. At Ferrari vender tilbage til toppen af sportsvognsracing efter 50 år er stort, og at være en del af det er endnu større. Det har været min drøm at blive udvalgt til Hypercar-programmet og få chancen for at kæmpe med om de generelle sejre i verdensmesterskabet og på Le Mans. Det har længe været under opsejling, og det er fedt endelig at kunne åbne op for, hvad der skal ske. Jeg ser altid frem til en ny sæson, men dén her bliver alligevel noget helt særligt,« lyder det fra Nicklas Nielsen i en pressemeddelelse. 

2023-udgaven af FIA World Endurance Championship skydes i gang med den officielle prolog på Sebring International Raceway i Florida, USA, den 11.-12. marts. Herefter venter syv afdelinger på Sebring, Portimao, Circuit de Barcelona-Catalunya, Le Mans, Monza, Fuji og Bahrain. 


Vil du hver dag modtage de væsentligste nyheder fra Skanderborg direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis Uge-Bladets nyhedsbrev - klik her, indtast din mailadresse, find Uge-Bladet på listen og tryk tilmeld.
d

gs

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.