Mikkel Jensen: »Det bliver fantastisk endelig at komme på banen«

Peugeot har løftet sløret for mærkets nye hypercar, og Mikkel Jensen bliver en af de fabrikskørere, der skal i aktion i bilens konkurrencedebut.

Artiklens øverste billede
Mikkel Jensen (forrest til venstre) og de andre fem fabrikskørere, der er blevet udpeget til at køre 9X8. De fem andre kørere er Paul Di Resta, Loïc Duval, Gustavo Menezes, James Rossiter og Jean-Éric Vergne. Foto: Peugeot Sport

Den har været længe undervejs, men nu kan Mikkel Jensen omsider begynde at gøre sig klar til sin debut i FIA World Endurance Championship som fabrikskører hos Team Peugeot TotalEnergies.

Det franske mærke debuterer med sin mest avancerede racerbil nogensinde, Peugeot 9X8, i årets fjerde afdeling af VM-serien på italienske Monza den 8. til 10. juli.

Peugeot 9X8 er en firhjulstrukket hybrid-prototyperacer bygget til det nye LMH-reglement i VM-seriens Hypercar-klasse, hvilket betyder, at bilen er designet og udviklet fra bunden af Peugeots motorsportsafdeling, Peugeot Sport.

Løvekløer

Konceptet for den højteknologiske franske hypercar blev præsenteret i sommeren 2021, hvor den blandt andet gjorde sig bemærket ved ikke at gøre brug af en traditionel bagvinge. En spektakulær feature, der er gået videre til den færdige version, som desuden kendetegnes ved de karakteristiske lyssignaturer, hvor lygter af lodrette LED-streger giver associationer til løvekløer.

»Det er fantastisk endelig at kunne vise vores nye raket. Jeg blev selv tilknyttet programmet for halvandet år siden, og dengang havde designere og ingeniører allerede været i gang næsten to år,« fortæller Mikkel Jensen og fortsætter:

»Sammen med de andre kørere har jeg været til at designe enkelte dele af cockpittet, ligesom vi har tilbragt en masse tid i simulatoren, inden bilen overhovedet eksisterede. Det har været en kæmpe oplevelse at være med helt fra starten i et program, som har til formål at sikre VM-pokaler og Le Mans-sejre, og jeg er særligt vild med, at bilen ikke ligner noget andet, man hidtil har set i toppen af sportsvognsracing.«

Gennemtestet

Fra den første rullende udgave af den nye Peugeot 9X8 rørte asfalten har prototyperne tilbagelagt mere end 10.000 kilometer på forskellige racerbaner. Sideløbende med testkørslerne er bilen og dens højteknologiske drivlinje videreudviklet og stresstestet i virtuelle simulatorer samt i fysiske testbænke. Og nu er bilen klar til konkurrencer.

»Vi har ikke de højeste forventninger til vores debut på Monza. Vi vil naturligvis gerne have et godt resultat med hjem, men vores mål er først og fremmest at skabe erfaring. Man kan teste nok så meget, fysisk som virtuelt, men alting ændrer sig, idet man stiller op til ræs, så vi skal have så mange learnings med fra løbene som muligt,« siger Mikkel Jensen.

»Når det er sagt, så stiller vi op med ambitioner om at være hurtige og markere os, og vi har forhåbentlig en bil, som straks kan kæmpe med om topresultaterne. Det bliver fantastisk endelig at komme på banen med et projekt, man har været så dybt involveret i, og jeg glæder mig til at komme i gang,« slutter han.

Mikkel Jensen er den ene af de seks kørere, som er blevet udpeget til at køre de to 9X8-racere fra Team Peugeot TotalEnergies. Foruden sekstimersløbet på Monza den 8.-10. juli stiller Team Peugeot TotalEnergies også op til sekstimersløbet på japanske Fuji i september samt ottetimersløbet i Bahrain i november.

2023 bliver den første sæson, hvor teamet deltager i det fulde VM-program, herunder 24-timersløbet på Le Mans.


Vil du hver dag modtage de væsentligste nyheder fra Skanderborg direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis Uge-Bladets nyhedsbrev - klik her, indtast din mailadresse, find Uge-Bladet på listen og tryk tilmeld.
d

sra

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.