Galten-træner deltager i Dansk Trav Derby i Charlottenlund 25. august

Det findes ikke større på dansk grund, når Dansk Trav Derby løber af stablen på Charlottenlund Travbane 25. august. Galten-træneren Henrik Lønborg deltager i feltet af 12 heste med Damien Shadow

Trav 25. august er der dømt folkefest, når årets med afstand største hesteevent foregår på Charlottenlund Travbane. Her finder landets bedste fireårige travheste nemlig ud af, hvem der vinder Dansk Trav Derby, og i år bliver det med lokalt islæt.

Travtræneren Henrik Lønborg, der bor lidt uden for Galten, stiller nemlig op til årets travderby med hesten Damien Shadow. Henrik Lønborg er til daglig tilknyttet væddeløbsbanen Jydsk Væddeløbsbane.

"Det er jo målet at nå hertil - i hvert fald et af de større delmål. Lige fra man køber en hest, er håbet jo, at den viser potentiale til at være med blandt de bedste. Det ligger altid i baghovedet, når man træner, og når man mærker potentialet i en hest, vokser håb og fokus. Det er svært at vurdere hans chance i løbet, men han viste i prøven, at han kan være med. Det er ikke en stærk hest, men får jeg kørt det rigtige løb og får ham ”sneget” med rundt, kan han tage en af de sidste præmier," siger travtræneren.

Ifølge Claus Juncker fra Dansk Hestevæddeløb bliver der stort fokus på Galten-hesten, der sammen med de andre deltagere kan se frem til et femcifret antal tilskuere på Charlottenlund Travbane.

"Derbyet er et tilløbsstykke, der trækker tilskuere fra hele landet. Der kommer sandsynligvis også mange unge til løbet 25. august. Hestesporten er kommet af med det lidt støvede image med ældre herrer med store cigarer og høj hat. I stedet er det blevet hipt for unge at tage på travbanen," fortæller han.

12 heste skal kæmpe om æren

Damien Shadow er i hård kamp blandt de 12 fireårige heste, der kæmper om at blive den hurtigste.

Blandt deltagerne er der en klar overvægt af jyske heste, men til gengæld er Sjælland fornemt repræsenteret ved hjemmebanefavoritten og travlegenden, Steen Juul, der stiller op med Daytona. Steen Juul vandt forrige år derbyet for niende gang med Chock Nock, men for første gang var det uden ham selv i sulkyen. Det var svenske Björn Goop, der agerede kusk på de 3.000 meter, der er løbsdistancen til derbyet. Der er kun én chance for hver hest til at vinde Dansk Trav Derby, og blandt andet derfor er løbet mere prestigefyldt end alle andre på dansk jord. Det er et løb, hvor kusk og hest skal ramme deres ypperste for at vinde. Der er ikke en chance mere i næste uge.

Dansk Trav Derby er blevet afviklet hvert år siden 1898, og selve derbyarrangementet foregår fra klokken 10 til 17:45, hvor der som afslutning bliver sunget ”Gå med i Lunden”.

cns

Publiceret 23 August 2019 18:00

Debat:

At tænke sig - Nørregade som stillegade…

debat Jeg har tidligere skrevet og dokumenteret, at vejarbejdet på Adelgade fra Mindet op til Kulturtorvet, hvor man valgte at spærre Mindet til og fra Banegårdsvej i en måneds tid, hvilket så heldigvis varede to måneder at komme til byen af denne gade.

Der var blandt andet på Ladegårdsbakken og ind på Nørregade tydelig skiltning, som beskriver situationen, og på Nørregade var ligeledes skilte om, at der er spærret ved Mindet og ligeledes henvisningskilte med alternative veje ned til byen.

Alligevel blev der mange gange oplevet, at faktisk mange bilister kører helt igennem Nørregade, for så overraskende at møde afspærring til Banegårdsvej.

Hvorfor - trods klar og tydelig skiltning - fortsætter man?

Siger man til sig selv, at det nok kun gælder for de andre bilister og ikke lige mig, og går den, så går den… eller er det en 'aprilsnar'?

Nogle gange blev de frustreret holdende i nogle minutter og må så sande, at de må vende om igen på Mindet.

At tænke sig - en ellers stærkt trafikeret Nørregade som stillegade - og nu efter et par måneder igen er åbnet, som den blevet den foretrukne vej ned mod byen (det tager faktisk mindre tid at køre op til krydset ved Banegården og køre ad Banegårdsvej).

Det ville være mere end velkomment for de, som alligevel vælger at køre til og i særdeleshed fra byen med højere hastighed end det tilladte, at det som en permanent løsning som på den 'Nye Adelgade' bliver etableret en eller anden trafikdæmpende foranstaltning for at få de meget høje hastigheder (vel nok omkring 80-100 km/t) og støj sat ned fra Mindet mod Ladegårdsbakken.

Den 'Nye Adelgade' med røde og hvide markeringer, om man nu syntes om det eller ej, er måske ikke det ”smukkeste”, men er da for hulen efter mine snart 50 år som lokal beboer noget af det bedste, der sket i lang tid, og det ser det markant flot ud.

Jeg oplever, at der efterfølgende er sket en ny holdning om at parkere i højre side på Nørregade, som åbenbart skiltningsmæssigt ikke tidligere er set mod Ladegårdsbakken (kan én parkere der, så må alle parkere der, trods de trafikgener det giver.

Hjertelig tillykke cyklister i en mere sikker kommune.