Hattedamerne - og deres mænd - sælger cirka 200 hjemmelavede hatte i løbet af Smukfest. Team Hattedamerne består af Lisbeth og Preben Hyldegaard, Kirsten Holm, Flemming Bøgelund, Lene og Morten Mortensen, Anne Mette Haubjerg og ikke mindst Poul Vase. Foto: Sonne

Hattedamerne - og deres mænd - sælger cirka 200 hjemmelavede hatte i løbet af Smukfest. Team Hattedamerne består af Lisbeth og Preben Hyldegaard, Kirsten Holm, Flemming Bøgelund, Lene og Morten Mortensen, Anne Mette Haubjerg og ikke mindst Poul Vase. Foto: Sonne

De bekymrede mødre er blevet til trendy hattedamer

Hattedamerne på Dødemandsbakken har 30 års jubilæum på Smukfest i år

Af
Claus Sonne

I 1990 begyndte nogle 9-13-årige Skanderborg-børn at komme på Smukfest for at samle flasker. Og i en tid før mobiltelefoner var børnenes mødre egentlig noget bekymrede for, om de unge flaskesamlere nu også havde det godt ude i skoven.

"Jeg arbejdede på Kildegården og havde nogle kollegaer, hvis børn også var på festivalen, og vi blev enige om at leje en plads og sælge forskellige ting, så vi kunne være i nærheden af børnene," fortæller Lisbeth Hyldegaard.

I begyndelse blev der blandt andet solgt t-shirts og postkort - og så hatte. Alt sammen noget, som kvinderne i det opslåede villatelt selv havde fremstillet. Kort efter blev der satset på det mest populære salgsobjekt, nemlig de hjemmelavede hatte.

Hattedamerne var født.

Nogle år efter havde børnene nået en alder, hvor mødrene godt turde slippe dem løs på egen Smukfest-hånd, men i stedet for at trække stikket og forlade festivalen, blev Hattedamerne ved.

Vi havde en, der havde købt en Kaj-hat og så bestilte en Andrea-hat, så Kaj ikke længere følte sig alene

"Nu handler det om hygge. Og vi hygger os rigtig, rigtig meget. Vi har mange stamkunder og kunder, der har handlet os og nu skal vise kæreste eller børnene Hattedamernes bod. Og vi møder kun søde mennesker," lyder det.

20 år mere

Ingen kunne ellers skose hattedamerne for ikke at have aftjent deres festival-værnepligt. De fire kvinder, der i dag udgør Hattedamerne, og deres respektive mænd er nemlig mellem 66 og 82 år.

"Planen er at tage 20 år mere," smiler Lisbeth Hyldegaard, der er forkvinde i teltet, hvor der altid er mindst to par på vagt.

Vi har også fået en bestilling på en Barbamamma-hat

"Men oftest er vi her nu allesammen, fordi vi har det sjovt," konstaterer Lisbeth Hyldegaard, der kan fortælle, at damerne også får bestillinger på specielle hatte.

"Vi havde en, der havde købt en Kaj-hat og så bestilte en Andrea-hat, så Kaj ikke længere følte sig alene. Vi har også fået en bestilling på en Barbamamma-hat," lyder det.

Kaj og Andrea hitter

Hattene med TV-legenderne Kaj og Andrea er i øvrigt teltet mest populære vare i et sortiment, der de seneste år også har talt hæklede produkter, blandt andet veste.

En af charmerne ved at handle hos Hattedamerne er, at varerne sagtens kan have flere priser.

"Kan vi snyde kunderne lidt, så gør vi det," kommer det med et smil.

Der er dog en grænse. Da Mobilpay begyndte at vinde frem, blev der ved en fejl trukket 1000 kroner ekstra hos en kunde, der havde købt for 150 kroner.

"Vi drønede rundt på pladsen, til vi fandt ham," fortæller Kirsten Holm.

Overskud? Det skal bare løbe rundt

Og hvad går overskuddet så til?

"Overskud? Det er ikke noget, vi kalkulerer med. Bare det løber rundt, og det gør det, er vi glade. Er der et overskud, lukket vi og sætter skiltet med 'lukket pga. velstand op. Og så går vi ud og spiser," ler Lisbeth Hyldegaard.

Publiceret 09 August 2019 18:00