Game on Walther er et udfordrende spil, der sætter både samarbejds- og overtalelsesevnerne i spil hos smuklingene. Pressefoto

Game on Walther er et udfordrende spil, der sætter både samarbejds- og overtalelsesevnerne i spil hos smuklingene. Pressefoto

Game on Walther: Smukfest udvikler spil med DIS

Gæsterne på årets Smukfest kan prøve det helt nye spil, Game on Walther, der er resultatet af et samarbejde mellem festivalen, IBM og vidensvirksomheden DIS i Stilling

Der er data alle vegne – selv i Smukfests nye spil. På årets Smukfest kan festivalens gæster som noget nyt udfordre hinanden i et spil, der vil sætte deres samarbejds- og overtalelsesevner på prøve. Samarbejde, fordi man kan være op til fem deltagere på et hold og overtalelse, fordi man også får brug for det øvrige publikums hjælp.

Spillet minder i sin opbygning om det populære Kahoot, hvor man får point for både at svare rigtigt og hurtigt, men med den væsentlige forskel, at det på Smukfest ikke er traditionelle quizspørgsmål, som er nøglen til at få de point, der bliver blæst op på den 100 tommer store skærm i midten af det hele – det er i stedet udfordringer.

Sætter data i spil

"Udfordringerne tager udgangspunkt i det armbånd, som alle festivaldeltagerne har på. Den første kan for eksempel gå på, at man skal finde en enten på holdet eller blandt publikum, som har købt mere end én øl igennem chippen på armbåndet," forklarer Nik Grewy Jensen fra DIS og fortsætter:

"Udfordringerne bliver sværere undervejs – man kan for eksempel komme til at skulle samle en hel burgermenu af personer, der har købt henholdsvis en burger, en cola og pomfritter. Men grundlæggende handler det også om at vise, hvordan data er alle vegne. Og fordi vi er på Smukfest, så gør vi det sjovt, så det passer ind i festivalens tankegang om anti-hverdag."

Fordi udfordringerne løbende bliver sværere, kommer der også et tidspunkt, hvor et hold ikke kan løse dem, og så er det game over. Der vil hver dag være fine præmier til de hold, som når at samle flest point.

Spillet samler data fra gæsternes chiparmbånd og bruger dem til at stille spillerne opgaver, de kun kan løse, ved at samarbejde...og overtale publikum til at hjælpe. Pressefoto

Spillet samler data fra gæsternes chiparmbånd og bruger dem til at stille spillerne opgaver, de kun kan løse, ved at samarbejde...og overtale publikum til at hjælpe. Pressefoto

Et frugtbart samarbejde

Det er ikke kun deltagerne, der samarbejder om spillet. Spillet selv er også kommet til verden i et frugtbart samarbejde mellem festivalen, IBM og DIS. De to førstnævnte kender de fleste, mens DIS er en lokal vidensvirksomhed i Stilling, der har talrige afdelinger i Europa såvel som USA.

"IBM hjælper os normalt med at bruge data til at blive klogere, men vi ville prøve at se, om vi kunne bruge data til at gøre festen sjovere. Samtidig ville vi gerne sætte publikum i dialog med hinanden på en måde, så det er sjovt og hyggeligt for alle, og vi glæder os til at se installationen live," fortæller Allan Baunsgaard, der er Smukfests partnerskabsansvarlige.

Ud fra dette åbne oplæg kom idéen til verden på et brainstorm-møde hos DIS. Og derfra er det gået stærkt – også fordi der ikke var lang tid til festivalstart.

"Arbejdsfordelingen har været, at vi har stået for selve gamingdelen, det vil sige software og spildynamik, og så har DIS taget sig af hardware og den fysiske engineering. Det har været en lidt anderledes, men også rigtig sjov opgave for os,# konstaterer projektleder Christian Ehm Hansen fra IBM.

Det her er kun begyndelsen…

Hvis spillet bliver en succes, er det tanken, at det skal videreudvikles til næste år, eksempelvis med visionsteknologi.

"Hos DIS har vi det, vi kalder nørdeprojekter, hvor vi bruger vores ingeniørkundskaber for sjov, uden at det er noget, som skal kaste penge af sig. Her vi flytter den teknologi, som ellers hører til i produktionshallen, ud i en helt anden sammenhæng – som nu for eksempel på en festival. Det her er et rigtigt nørdeprojekt," understreger Nik Grewy Jensen fra DIS.

-bo

Publiceret 07 August 2019 13:00