Hent Solsikkesnoren i Borgerservice: Skanderborg tager vigtigt skridt for folk med usynlige handicap

Har du sådan et usynligt handicap, kan du nu fra i dag få udleveret Solsikkesnoren hos Borgerservice.

Artiklens øverste billede
Borgere med et usynligt handicap kan nu hente Solsikkesnoren gratis og uforpligtende hos Borgerservice på Fælleden. Pressefotos

Ikke alle handicap er synlige, og derfor kan det være svært for omgivelserne at forstå dem. Men fra fredag 17. marts bliver det en lille smule lettere, hvis man bor i Skanderborg Kommune. Her har kommunen nemlig netop har tilmeldt sig Solsikkeprogrammet, som sætter fokus på usynlige handicap. 

Det betyder, at du fremover gratis og uforpligtende kan hente Solsikkesnoren hos Borgerservice på Fælleden, og at medarbejderne her har fået målrettet undervisning om solsikkeprogrammet, så de kan være ekstra tydelige og tålmodige, når de møder borgere, der bærer Solsikkesnoren.

Solsikkeprogrammet har til formål at udbrede forståelsen for usynlige handicap som for eksempel autisme, ADHD og angst. Med den grønne solsikkesnor viser man omgivelserne, at her er en person med et usynligt handicap. 

»Vi forsøger altid at møde mennesker der, hvor de er, og Solsikkesnoren kan hjælpe os til en endnu bedre forståelse for, hvorfor borgere reagerer, som de gør. Dermed kan vi give borgere med et usynligt handicap en bedre oplevelse, når de besøger os på Fælleden,« siger Nancy Bank Jensen, leder af Borgerservice i Skanderborg Kommune. 

Vi støtter Solsikkeprogrammet, fordi vi gerne vil være med til at skabe bedre muligheder for de en ud af fire danskere, der lever med et usynligt handicap

Claus Bloch (V), formand for Arbejdsmarkedsudvalget

Initiativet glæder formand for Arbejdsmarkedsudvalget, Claus Bloch, der gerne ser, at kendskabet til Solsikkesnoren og det bagvedliggende Solsikkeprogram blev mere udbredt. 

»Vi støtter Solsikkeprogrammet, fordi vi gerne vil være med til at skabe bedre muligheder for de en ud af fire danskere, der lever med et usynligt handicap. Borgerservice favner alle mennesker, og det er godt, at personalet nu er endnu mere opmærksomme på personer med særlige behov,« siger han. 

Solsikkeprogrammet og Solsikkesnoren blev skabt i 2016, da Gatwick Lufthavn i London ønskede at finde ud af, hvordan de kunne give passagerer med usynlige handicap en bedre og mere tryg rejseoplevelse. 

Solsikkesnoren blev modtaget positivt af brugerne og er siden blevet udbredt til mange andre lufthavne, forlystelsesparker, butikker, festivaler og nogle kommuner. Blandt andet tog Smukfest Solsikke programmet til sig sidste år, ligesom Midttrafik, Arriva, og de danske lufthavne i Tirstrup, Billund, Aalborg og Kastrup alle er med i Solsikkeprogrammet. 

bo

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.