Vejhuller næppe en trussel for airbags
Bilinspektør mener, der ikke er grund til frygt for airbag-chok forårsaget af dårlige veje
Årtiers besparelser på vejvedligeholdelse, kombineret med højere akseltryk, har flere steder forvandlet både stats- og kommuneveje til lidt af et mareridt. Huller giver bilister chok og ødelægger dæk, fælge og i nogle tilfælde hjulophæng, men hullerne er næppe skyld i, at airbags udløses i utide.
Det mener bilinspektør Poul Rask, der blandt andet rykker ud for at klarlægge eventuelle tekniske årsager ved trafikulykker.
Han var således også ude, efter at en ung mand fra Silkeborg for få uger siden mistede livet ved en ulykke på Skanderborgvej mellem Skanderborg og Ry.
Ulykken skete lidt vest for E45, og i forbindelse med ulykken var der forlydender om, at vidner havde set airbaggen i den unge mands bil blive aktiveret, inden han kørte galt.
Men bilinspektøren vil ikke kommentere den aktuelle sag og vil altså heller ikke fortælle, om vejens tilstand kan have spillet ind.
"Men generelt tror jeg ikke, man skal være bange for, at huller i vejen udløser airbags. Det kræver en meget stærk påvirkning i bilens længderetning, hvis airbaggen i rattet skal aktiveres. Noget i stil med en meget høj, stejl kantsten. Ved mindre påvirkninger vil der normalt ikke ske andet, end at hjulet bliver slået op i hjulkassen, og det er så det. Jeg har for eksempel set ulykker, hvor en knallert har ramt forkanten på bilens tag, uden at airbaggen er aktiveret. Men selvfølgelig kan der også opstå fejl på airbags, så de går af i utide," siger Poul Rask.