Bank-succes uden penge
Nordea i Hørning følger ny status som pengeløs bank op som pioner i helt nyt koncept
Kan en bank have succes, hvis den ikke har kassen fuld af penge? "Ja," lyder det fra filialdirektør Vibeke Rosendahl fra Nordea i Hørning. Her tog man i november springet til såkaldt pengeløs bank, en bank hvor det daglige arbejde er koncentreret om rådgivning. "Skal kunderne hæve kontanter, skal de nu gøre det i pengeautomaten uden for. Det gavner sikkerheden, at vi ikke længere har kontanter i banken, og de fleste kunder har taget godt imod omlægningen. Vi har da mistet nogle enkelte, og det er vi selvfølgelig er kede af,"siger Vibeke Rosendahl. Men også i forhold til kunderne har der været flere plusser end minusser. "Flere og flere kunder efterspørger rådgivning, og set under et har vi fået flere kunder, efter at kassefunktionen forsvandt. Det kan meget vel hænge sammen med, at vi har fået et mere roligt miljø,"siger Vibeke Rosendahl. Overgangen til rådgivningsfilial slår nu også igennem i indretningen af banken. Her er afdelingen i Hørning i top-fem blandt bankens mange danske afdelinger, når det gælder et helt nyt indretningskoncept.
Skrankerne væk
"Skrankerne er væk. Rådgiverne sidder i par og kan hurtigt trække på hinandens viden, og al rådgivning foregår i mødelokalerne, hvor vi har fået store skærme i stedet for almindelige pc-skærme." "Er det blot en hurtig ekspedition, kan den eventuelt også klares i et nyt et afskærmet område i selve banklokalet. Også det er et fast element i konceptet, der efterhånden bredes ud til alle bankens afdelinger, både herhjemme og i udlandet," siger Vibeke Rosendahl.