Kundetilfredshed: Lille brugs i Top 10 på landsplan
Dagli'Brugsen Gl. Rye får topkarakterer i undersøgelse
Resultatet af den store Coop-analyse, hvor man spørger om kundernes tilfredshed med de enkelte butikker, har givet flotte resultater for Dagli'Brugsen i Gl. Rye. Her er kundernes loyalitet steget fra et i forvejen rekordhøjt niveau.
Den generelle tilfredshed med butikken er steget fra en samlet score på 80 til 83 på et halvt år. Det betyder, at Gl. Rye kommer indenfor Top 10 på listen over de i alt 400 Dagli'Brugser i Danmark, når det drejer sig om butikker med den allerhøjeste tilfredshed.
Fra slidt til moderne
Uddeler Henrik V. Rasmussen har da også svært ved at få armene ned.
"Det er vildt rart, fordi det viser, at sidste års investering i at udvide og indrette en ny butik, har været helt rigtig. Kunderne sætter så meget pris på det, at de både lægger mere handel, men også siger, at det er en oplevelse at være her. Det er dobbelt op på succes i min verden," siger Henrik V. Rasmussen.
Sidste år blev der lagt 100 kvadratmeter til i en udbygning, der gav mere plads til et større sortiment og bedre rammer at være i. Det skete i øvrigt i et usædvanligt samarbejde med Gl. Rye-borgerne, som var med til at stille lånekapital til rådighed for butikkens ombygning.
Uddeleren er ikke i tvivl om, at det er ombygningen, der er årsagen til, at kundetilfredsheden er rykket en tand opad på barometeret, når det gælder tilfredsheden med sortiment, pris, betjening og indretning af butikken, som er emnerne bag spørgsmålene i undersøgelsen.
"Vi gik fra en butik, der var slidt og træt, til noget, der er helt moderne, og det kvitterer kunderne for," uddyber Henrik Rasmussen.
Dagli'Brugsen i Gl. Rye skal dog ikke hvile på laurbærrene trods de positive tilbagemeldinger. Analysen skal nemlig bruges til at indkredse de områder, som trænger til at blive fokuseret på.
"Det er altid noget at forbedre. Vi har eksempelvis sat mange varer ned i pris, og det skal vi have kommunikeret bedre ud," nævner uddeleren som et eksempel.
Butikken har også holdt kundeinvolveringsmøder med en række børnefamilier, som pegede på nogle varer, hvor en fast lav pris, der matcher discountbutikkernes, har stor betydning for valg af butik. Det gælder varer som økologiske bananer, æg, havregryn og bleer. Her har Gl. Rye allerede justeret sine priser yderligere i forhold til kædens.
Et andet område, der skal forbedres, er fænomenet i Gl. Rye med tomme hylder. Det er en problemstilling, som er opstået på grund af succes.
"Vi har haft utroligt travlt, fordi vi nu er eneste butik i postnummer 8680, det vil sige Ry og omegn, der har åbnet på alle helligdage. Det har givet meget stor omsætning de dage, men en af konsekvenserne har været, at nogle er gået forgæves efter varer, fordi vi ikke havde fået bestilt nok hjem. Men det skal vi have rettet, og nu har vi fået erfaringer med både den nye butik og med den udvidede handel på helligdage," siger Henrik Rasmussen.
Uddeleren glæder sig tillige over, at butikken scorer højt området som kød, vin og frugt- og grønt. Det er nemlig sammen med et venligt og serviceminded personale blandt de nøgleområder, som der satses på¨.
"Vi scorer også højt på personalet, og det er virkelig et skulderklap til dem," fremhæver Henrik V. Rasmussen.
En positiv spiral
Investeringen i den nye butik blev i sin tid lanceret af bestyrelsen som et nødvendigt tiltag for at fremtidssikre den sidste dagligvarebutik i Gl. Rye. Den høje kundetilfredshed er ifølge Henrik V. Rasmussen derfor også glædelig set i det perspektiv.
"Nu er vi inde i en positiv spiral i stedet for en negativ, og det gør en verden til forskel," konstaterer han.