Enighed om ny jernbane: Kommuner ønsker to spor og flere stationer

Skanderborg, Silkeborg og Aarhus Kommune har præsenteret et fælles høringssvar til ny togbane.

Artiklens øverste billede
Torsdag 13. oktober præsenterede borgmester Frands Fischer et fælles hørinssvar fra Skanderborg Kommune, Silkeborg Kommune, Aarhus Kommune og Region Midtjylland i forbindelse den kommende togforbindelse mellem Aarhus og Silkeborg. Arkivfoto.

På Økonomi- og Erhvervsudvalgets møde onsdag 12. oktober var der jernbane på dagsordenen.

»Det er aftalt, at Skanderborg Kommune, Silkeborg Kommune, Aarhus Kommune og Region Midtjylland afgiver et fælles samlet høringssvar i forbindelse med idéfasehøringen« fremgik det af dagsordenen fra udvalgsmødet.

Projektet er ifølge udvalget højt prioriteret i Silkeborg, Skanderborg og Aarhus Kommune samt Region Midtjylland. Det er en vigtig del i den vision vi har for Østjylland med fremtidig sammenhængende og bæredygtige mobilitet,der kan understøtte den store vækst og udvikling vi oplever. Derfor er de tre kommuner samt Region Midtjylland gået sammen om et fælles høringssvar, der opfordrer til en række yderligere undersøgelser.

To spor er vejen frem

Flere områder i de tre kommuner oplever en kraftig tilvækst i befolkningstal. Derfor anser kommunerne en ny bane for at have et stort potentiale for at understøtte den markante byudvikling, der er i gang, og planlægges for byområderne mellem Aarhus og Silkeborg, men også Sejs-Svejbæk, Låsby, Galten-Skovby, Harlev-Framlev, Brabrand og Åbyhøj. Opfordringen er derfor klar.

»Vi vil opfordre til, at de kommende undersøgelser også omfatter muligheden for at gennemføre de stationsåbninger og den betjening,der tidligere blev undersøgt i en dobbeltspor-løsning.«

Dermed lægger kommunerne sig på linje med borgergrupper i både Ry, Galten og Låsby.

»En dobbeltspor-løsning skal sikre højt niveau af regularitet, fleksibilitet og kapacitet i den fremtidige togdrift samt mulighed for etablering af flere stop ved de markant voksende bysamfund mellem Aarhus og Silkeborg.«

Fælles høringssvar

Borgmester i Skanderborg Kommune, Frands Fischer, er ikke betænkelig ved, at Galten ikke specifikt er nævnt i Infrastrukturplan 2035, men at man bruger de to endestationer, Aarhus-Silkeborg, når man betegner linjeføringen.

»Galten er nævnt i forligsteksten, og det er det, de politiske partier har været enige om at have med, så på nuværende tidspunkt – medmindre man skal genåbne forliget – er jeg ikke nervøs for det,« sagde han.

Derimod fremhæver borgmesteren det som væsentligt, at høringssvaret adresserer hvor mange der bor i Skovby-Galten og den fremtidige vækst.

Han er på det rene med, at Låsby og Harlev-Framlev ikke er en del af forliget. Her finder Frands Fischer det vigtigt, at man laver nogle løsninger, som fremadrettet kan rumme, at der også vil være befolkningsudvikling og yderligere bosætning i netop de to byer, så man i fremtiden også vil kunne stå på toget der.

Samspillet med den eksisterende bane fremhæves også af Frands Fischer.

»Det har også været væsentligt for os at få tydeliggjort, at den eksisterende bane stadig er vigtig, og at den vil være lige så vigtig i fremtiden.«

Skanderborg og Silkeborg Kommune er gået sammen om et supplerende høringssvar, hvor de anbefaler den linjeføring, som hedder C1 med en dobbeltsporet løsning på hele strækningen mellem Silkeborg og Aarhus.

Samtidig betoner de to kommuner vigtigheden af, at halvtimesdriften opretholdes for den eksisterende jernbane Silkeborg-Laven-Ry-Skanderborg-Stilling-Hørning-Aarhus.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.