Få passagerer og stigende udgifter presser den kollektive trafik

I Region Midtjylland undersøger politikerne nu, hvad det vil kræve at sikre balance i økonomien i 2023, og hvordan den kollektive trafik skal indrettes i fremtiden.

Artiklens øverste billede
Arkivfoto.

For mange af de regionale blå busser kører med for få passagerer på alt for mange afgange. Det dokumenterer en analyse af den kollektive trafik, som rådgivningsfirmaet COWI har lavet for regionen. Baggrunden er et aktuelt højt pres på økonomien i den kollektive trafik skabt dels af meget høje brændstofpriser og dels af usikkerhed om statslig kompensation for lave passagerindtægter efter Covid19.

Der vil være midtjyder som i løbet af 2023 kommer til at opleve et lavere serviceniveau i den kollektive trafik, også selv om vi fra regionens side bruger flere penge på området end nogensinde før. Det er en udfordring...

Bent B. Graversen (V), udvalgsformand for Regional Udvikling i Region Midtjylland

I 2023 betyder det, at der mangler cirka 60 mio. kroner i budgettet for den regionale kollektive trafik, hvis det nuværende niveau skal opretholdes. Beløbet er behæftet med usikkerhed og kan stige markant afhængig af blandt andet udviklingen i brændstofpriser og muligheden for kompensation.

Det reelle sparebehov bliver afklaret i løbet af de kommende uger. Det ligger dog fast, at der bliver behov for politisk handling. Derfor starter nu en proces, hvor regionen i samarbejde med Midttrafik og kommunerne og med inddragelse af borgerne vil klarlægge mulige tilpasninger af den kollektive trafik.

»Det betyder desværre, at der vil være midtjyder som i løbet af 2023 kommer til at opleve et lavere serviceniveau i den kollektive trafik, også selv om vi fra regionens side bruger flere penge på området end nogensinde før. Det er en udfordring, som vi endnu ikke kender den præcise løsning på. Men nu har vi fået data på de regionale ruter, og herfra går vi så i gang med – i tæt samarbejde med kommunerne – at undersøge, hvor pengene til mobilitet gør mest gavn for borgerne,« siger udvalgsformand for Regional Udvikling i Region Midtjylland, Bent B. Graversen (V), i en pressemeddelelse.

Dyrt at køre grønt

Rapporten fra COWI indeholder et dataark for hver af de godt 50 regionale bus-, tog- og letbane-ruter samt mulige scenarier for tilpasninger med størst effekt. Et eksempel er at fjerne nogle af de busafgange, som ifølge de nye data kun benyttes af ganske få passagerer.

Rapporten fremhæver også den paradoksale situation, at grønne drivmidler lige nu er dyrere end fossilt brændstof, og at der kan spares 19 mio. kroner om året ved at gå tilbage til ”sort diesel” frem for den mindre CO2-belastende biodiesel, der bruges i de regionale busser i dag.

»Vi har en akut økonomisk udfordring, og den skal vi have løst. Men samtidig har vi et ansvar for at sikre en bæredygtig kollektiv trafik, der også i fremtiden løser det mobilitetsbehov, borgerne har. Det kræver nytænkning, og lige nu har vi ikke alle løsningerne. Det er dog helt sikkert, at vi ikke kommer til at rulle den grønne omstilling tilbage, ligesom vi fortsat vil prioritere, at den kollektive trafik understøtter unges mulighed for at komme frem til deres uddannelsesinstitutioner. Til gengæld kommer vi nok til at se på, om det for eksempel altid er en blå bus, der bedst løser opgaven, eller om der kan findes alternative løsninger som for eksempel flextrafik eller delebilsordninger,« siger Bent B. Graversen.

Vi kommer nok til at se på, om det for eksempel altid er en blå bus, der bedst løser opgaven, eller om der kan findes alternative løsninger som for eksempel flextrafik eller delebilsordninger.

Bent B. Graversen (V), udvalgsformand for Regional Udvikling i Region Midtjylland

Dialog om løsninger

I de kommende uger vil politikere og administration fra regionen mødes med alle kommuner i regionen for at drøfte den økonomiske udfordring samt mulige løsninger – både på kort og langt sigt. Derudover afholder regionen sammen med Midttrafik tre offentlige dialogmøder i løbet af oktober.

Her er formålet at orientere om udfordringen samt at tale med borgerne i regionen om deres behov og idéer på mobilitetsområdet.

»Situationen i den kollektive trafik kræver handling nu og her, men vi har også en udfordring på langt sigt. For vores transportbehov ændrer sig også i takt med teknologien, den grønne omstilling og samfundsudviklingen i det hele taget. Derfor skal alternative løsninger og grundlæggende nytænkning være en væsentlig del af vores drøftelser, og det er helt naturligt, at vi går i dialog med borgerne om det,« siger næstformand for udvalg for Regional Udvikling, Henrik Qvist (EL).

Sidst på året ventes regionsrådet at tage stilling til konkrete tilpasninger af køreplanen, der kommer til at træde i kraft i sommeren 2023.


Vil du hver dag modtage de væsentligste nyheder fra Skanderborg direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis Uge-Bladets nyhedsbrev - klik her, indtast din mailadresse, find Uge-Bladet på listen og tryk tilmeld.
d

gs

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.