Vejdirektoratet: Krydsombygning er klar i 2025
Der er afsat 113 millioner kroner at forbedre forholdene, men Vejdirektoratet kan først gå i gang til næste år.
De pendlere, som ofte holder i kø på Torshøjvej og på motorvejsrampen ved Hasselager V-afkørslen, må væbne sig med tålmodighed lidt endnu.
113 millioner kroner er det beløb, som Transportministeriet i december 2021 satte af til krydsombygning af tilslutningsanlægget i Hasselager.
Men Vejdirektoratet kan først gå i gang, når man har færdiggjort besigtigelsesforretning med berørte lodsejere, og det er endnu ikke sket, oplyser Robin Højen Madsen, som er projektchef i Vejdirektoratet.
»Vi ved endnu ikke helt, hvornår vi starter med selve ombygningsprojektet. Vi ved, vi har fået en bevilling i december måned til ombygge tilslutningsanlægget på 113 millioner kroner,« siger han.
Det er en del af et større udvidelsesprojekt fra Aarhus Syd til Aarhus Nord, og Hasselager V bliver noget af det første, man går i gang med.
»Lige nu og her er vi i gang med en dialog med de berørte lodsejere. For at kunne gennemføre sådan et projekt skal vi ud og holde det, vi kalder for en besigtigelsesforretning, og det gør vi sidst på året. Efterfølgende skal vi foretage en informationsforretning i det første halve år af 2023, før vi kan gå i gang. Det er først dér, vi ejer jorden og kan begynde at bygge. Jeg forventer, at et nyt tilslutningsanlæg vil stå klar til brug sidst i 2024 eller i midten af 2025,« forklarer Robin Højen Madsen.
Ny motorvejsbro
Der bliver tale om et større byggeprojekt, hvor der bygges en ny motorvejsbro, og Torshøjvej bliver udvidet med flere spor til gennemkørende og svingende trafik. Derudover etableres et signalreguleret kryds ved Svanlevvej, så der er mulighed for bilister at komme sikkert ud.
»Oversigtsforholdene er ikke de bedste på strækningen, så det er tiltrængt,« siger projektchefen.
Der er i øvrigt opmærksomhed på, at Hasselager-projektet ikke bliver yderligere forsinket på grund af de nuværende prisstigninger.
Ved byrådsmødet 8. juni var der nemlig bred enighed om, at centrale reserver i nødvendigt omfang anvendes til at dække merudgifter i projekterne, som følge af ekstraordinære prisstigninger på råvarer, og således ikke kan disponeres til andre formål udenfor projekterne, før de er afsluttet.