Tog til tiden: Nyt signalsystem mellem Skanderborg og Herning

Frem til august lægger Banedanmark sidste hånd på et nyt, digitalt signalsystem på strækningen mellem Skanderborg og Herning samt mellem Vejle og Holstebro. Formålet er flere tog til tiden og en mere stabil togdrift.

Artiklens øverste billede
Hen over sommeren arbejder Banedanmark på implementeringen af et nyt signalsystem på strækningen Skanderborg-Herning. Pressefoto

Over hele landet er Banedanmark i færd med at fjerne de gamle, analoge signaler langs jernbanen for i stedet at udrulle et nyt og avanceret signalsystem. De gamle signaler er forældede og ofte årsag til forsinkelser i togtrafikken. Derfor vil det nye signalsystem betyde flere tog til tiden, mere stabil togdrift og bedre trafikinformation.

Vi forsøger at genere passagererne mindst muligt, mens vi tager det nye signalsystem i brug. Derfor lægger vi primært vores arbejde om natten, på helligdage eller i weekender, så vi ikke forstyrrer trafikken mere end højest nødvendigt.

Mads Søndergaard Petersen, områdechef

»Danmark er et foregangsland i Europa, når vi udruller digitalt signalsystem på alle de nationale strækninger,« siger Mads Søndergaard Petersen, områdechef for Signalprogrammet på fjernbanen.

Kompleks operation

Når det nye signalsystem bliver taget i brug fra Holstebro via Herning til hhv. Vejle og Skanderborg, er det den fjerde udrulning i Jylland, som Banedanmark kan sætte punktum for. Forud går flere års indsats med bl.a. at udvikle, implementere og teste nye komponenter i sporet og i Arrivas tog.

Derudover er alt fra lokomotivførere til trafikledere blevet uddannet i at bruge det nye system. Så nu er Banedanmark klar til at slå hele systemet til, så strækningerne kan overgå til de nye signaler.

»Det lyder måske som en let sag, men tværtimod er det en meget kompleks operation, som vi skal udføre på flere lange strækninger. Derfor tager vi det nye system i brug i etaper hen over sommeren, hvor der ikke er lige så mange passagerer som resten af året,« forklarer Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark.

Med det nye signalsystem bliver tog, skinner og trafikcentre samlet i ét digitalt signalsystem. Det vil blandt andet gøre det muligt at udnytte hele jernbanens kapacitet mere optimalt, så det er muligt at køre med flere tog på skinnerne.

Samtidig vil systemet i højere grad give en mere automatiseret togdrift, da det hjælper lokomotivføreren med at holde styr på køretilladelser, hastighedsbegrænsninger, og hvordan sporet forløber. Derfor vil det nye system være med til at give en mere effektiv og stabil togdrift.

Udrulningen af det nye signalsystem er også en forudsætning for, at jernbanen kan blive elektrificeret. På den måde er det også et vigtigt led i forhold til at gøre jernbanen klar til de nye, klimavenlige eltog.

Ændringer i vej- og togtrafik

Banedanmark tager det nye signalsystem i brug fra midten af maj og frem til midten af august. Det vil i korte perioder påvirke vej- og togtrafikken.

»Vi forsøger at genere passagererne mindst muligt, mens vi tager det nye signalsystem i brug. Derfor lægger vi primært vores arbejde om natten, på helligdage eller i weekender, så vi ikke forstyrrer trafikken mere end højest nødvendigt,« understreger Mads Søndergaard Petersen.

Inden det nye signalsystem kan tages i brug, skal bomanlæg i 88 jernbaneoverkørsler opgraderes, så de kan blive koblet på det nye signalsystem.

Mens arbejdet står på i de enkelte overkørsler, vil de være lukket for trafik. Spærring af jernbaneoverkørsler vil blive varslet med skilte en uge forinden, og alternative omkørselsruter vil blive tydeligt afmærket med skilte. Arbejdet betyder desuden, at det er nødvendigt at indsætte togbusser i perioder, hvor der ikke kan køre tog på strækningerne.

»Udrulningen af det nye signalsystem mellem Holstebro, Herning, Vejle og Skanderborg vil i perioder påvirke togtrafikken fra maj til august. Arriva indsætter togbusser i de perioder, hvor der ikke kan køre tog, og passagererne kan orientere sig på Arrivas hjemmeside. Har man spørgsmål, er man selvfølgelig altid velkommen til at kontakte Arrivas Kundeservice, som kan hjælpe med svar og vejledning,« siger Therese Christensen, kommerciel chef i Arriva.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.