Højboskolen får stor EU bevilling til internationale frivillige

Der lander 300.000 kroner på Højboskolen om året fra EU til at huse dens internationale frivillige de næste syv år.

Artiklens øverste billede
Der er udsigt til flere penge til de udenlandske frivillige på Højboskolen. Pressefoto

Højboskolen har fået en rammebevilling fra EU, under det Europæiske Solidaritets Corps, til at huse internationale frivillige de næste syv år. Bevillingen lyder på omkring 300.000 pr. år. kroner.

Det oplyser Højboskolen i en pressemeddelelse, som Lokalavisen har modtaget.

Erfaring med frivillige

Bevillingen fra EU dækker de omkostninger der er forbundet med at give de frivillige et sted at bo og kost-, lomme- og rejsepenge. De unge er frivillige og får derfor ikke løn under opholdet. Der er typisk fire frivillige ad gangen i en periode på cirka 10 måneder. Højboskolen har gennem de seneste fire år haft internationale frivillige på skolen, gennem et andet EU program, så skolen har en betydelig erfaring i at arbejde med internationale frivillige.

Højboskolens elever møder de unge i engelsk og tysktimer hvor de optræder som native speakers. Det giver eleverne en rigtig god mulighed for at udvikle deres sprogfærdigheder. Eleverne møder også de frivillige som ekstra voksenhjælpere i fag som håndværk og design, hjemkundskab og billedkunst. De yngre børn møder de frivillige i SFO’en hvor de igangsætter og deltager i forskellige aktiviteter med børnene. Derudover vil de frivillige bidrage med aktiviteter inden for emner som bæredygtighed og solidaritet.

Positiv udvikling

Skolens forældre er begejstret for de frivillige unge:

»Bevillingen fra EU giver os mulighed for at bygge videre på og udvikle det arbejde som skolens personale har gjort gennem de seneste år med frivillige på skolen. Som forældre er man glad for at børnene får mulighed for at møde de frivillige og få en længerevarende relation til dem gennem deres skolegang, det er med til at danne og udvikle vores elever positivt,« siger næstformand i bestyrelsen Mette Lund Jensen ifølge pressemeddelelsen.

De unge frivillige kommer fra hele Europa og er typisk mellem 19 og 25 år. De har meget forskelligartede baggrunde, men bruger ofte opholdet til en afklaring af deres eget videre uddannelsesforløb, eller som en pause mellem en bachelor og kandidatuddannelse. Skolen får langt flere ansøgninger end de fire pladser der årligt er, og kan derfor oftest vælge unge som i forvejen har erfaring med at arbejde med børn.

Første forsøg

Det er skolens internationale koordinator Mette Hansen Grotrian som har stået for at lave EU ansøgningen.

»Jeg er rigtig glad for at ansøgningen blev godkendt i første forsøg, det betyder naturligvis meget at komme godt fra start med et nye EU program,« siger Mette Hansen Grotrian.

Bag ansøgningen til EU ligger både nogle års erfaring med netop EU projektet og et langt forarbejde med at sætte sig ind i det nye EU program og mange timers skrivearbejde.

Personalets indstilling er helt afgørende hvis vil have frivillige på skolen.

»Det er i kraft af personalets åbenhed at projektet kan lade sig gøre. Vi er rigtig stolte af at vi har et personale som med åbne arme inviterer de frivillige med i undervisningen og fritidsaktiviteter som et ekstra krydderi og ressource,« siger skoleleder Peder Pedersen.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.