Sebastian lærte at spille Chopin på to år: »Byen havde brug for et alternativ til musikskolerne«

Nytilflytter Patricio Moya åbnede Skanderborg Klaverakademi for et år siden, som både tilbyder en elitelinje og individuel klaverundervisning.

Artiklens øverste billede
Sebastian Finderup Sørensen ved klaveret samme med underviser Patricio Moya. Foto: Anders Michaelsen.

»Det virker jo næsten som en provokation,« siger Patricio Moya og griner.

Han har allerede fået spørgsmålet mange gange. Men han forsikrer, at det skam er helt tilfældigt, at Skanderborg Klaverakademi, som han åbnede for cirka et år siden, er endt med at have adresse lige overfor Kulturskolen, hvor der også er musikundervisning.

Underviseren med de spanske og chilenske aner, der har et lignende akademi i Aarhus med 100 elever, flyttede til Skanderborg for halvandet år siden. Og her fornemmede han et behov for at åbne en kopi af den aarhusianske succes.

»Jeg synes, byen havde brug for et alternativ til musikskolerne. Og det skal siges, at jeg er meget stor fan af musikskolerne, som gør det rigtig godt – men jeg ser os heller ikke som direkte konkurrenter. Det vi gør her, er mere tiltænkt, hvis man har nogle helt specielle behov« fortæller pianisten.

For på akademiet går både folk med autisme, granvoksne elever, der blot vil lære at spille Matador-temaet, men også elever med et helt særligt talent, som får lov at udfolde sig på skolens elitelinje. Fælles for det hele er, at al undervisning er individuel og en time ad gangen.

»Det er vigtigt, at der er tid og overskud til den enkelte elev og at man føler sig tryg, og det kan være meget svært for elever at få noget ud af noget undervisning, hvis man er fire på et hold, der hver skal have 25 minutter,« siger Patricio Moya.

Chopin på to år

Det oser af storladne, dramatiske og melankolske tone fra flyglet i det store studieværelse på Vestergade 14. Bag tangenterne sidder Sebastian Finderup Sørensen. Han er 16 år og har lige spillet Chopins fjerde prelude i e-mol.

Han begyndte på akademiet for et år siden og er en af fem elever på elitelinjen.

»Sebastian er et naturtalent, man kan normalt ikke spille på den måde efter to år,« siger Patricio Moya stolt om sin unge elevs fremførsel .

Inden Sebastian Finderup Sørensen kom ind til Patricio Moya og Skanderborg Klaverakademi var mentoren Youtube. Mens video-undervisningen kunne hjælpe ham et stykke ad vejen, så var der alligevel grænser for, hvad man kan og vil lære selv

»Jeg har lært at læse noder her – og det er ikke noget, man har lyst til at lære på egen hånd. Og så har jeg fået en individuel kontrol i begge hænder. Men man kan selvfølgelig altid blive bedre og lære mere,« fortæller han.

Trygge rammer

Sebastian Finderup Sørensen kommer ikke selv fra en familie fyldt med musikere, men som så mange andre, der har betragtet klaveret fra afstand, har han altid haft lyst til at lære det. Den mulighed bød sig så endelig, da han til sin konfirmation for to år siden samlede nok penge sammen til et Yamaha P45.

»Jeg har altid haft lyst til at spille. I 3.-4. klasse havde vi et klaver udenfor klasselokalet, og der var der en af de ældre elever, der plejede at spille på det. Det virkede dengang helt uforståeligt og umuligt, men det var i virkeligheden nok ikke særlig kompliceret, det der blev spillet, når jeg tænker tilbage,« siger han og smiler i dag.

Det var hans mor, der så, at klaverakademiet kom til byen, og siden da har Sebastian Finderup Sørensen haft to ugentlige undervisninger hos Patricio Moya - noget som han ikke har fortrudt.

»Selvom noget kan være svært, så føler jeg mig aldrig udstillet her,« siger den unge elev.

»Og jeg slår kun, når det er nødvendigt,« siger lærermesteren Patricio. Begge griner.

»Det afgørende for man lærer noget, det er, at man er tryg, og at vi kender eleven, så vi kan tilpas undervisningen efter eleven. Og det er vi skidegode til,« siger Patricio Moya.

Aldrig for sent

Indtil videre fortsætter Sebastian Finderup Sørensen hos Skanderborg Klaverakademi. Drømmen er at blive så god, som overhovedet muligt og måske en dag være i stand til at spille Rachmaninoffs anden klaverkoncert i C.

Imens er håbet for Patricio Moya, at flere vil kigge forbi det relativt nyopstartede klaverakademi. 20 elever går der nu, men der er stadig plads til flere.

»Jeg tror, der er mange, der går med en drøm om at spille klaver, men pludselig føler, at nu er det for sent. For nu er jeg voksen, ingen i min familie spiller musik og folk vil grine, hvis jeg begyndte, og jeg har nok heller ikke noget talent for det. Men vi har et utal af beviser på, at man kan lære rigtig meget, rigtig hurtigt. Det er aldrig for sent at begynde,« fastslår Patricio Moya.


Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.