Byrådet sagde ja til lavere p-krav: Nu går planlægning af Kirkegaards Baghave i gang
Byrådsmedlemmer luftede også en smule ængstelse over, om der bygges for højt og for tæt.
»Jeg lytter mig til, at byrådet kan støtte op om den indstilling, der ligger fra Økonomi- og erhvervsudvalget, og så vil vi alle sammen glæde os til det arbejde, der ligger foran os med kommuneplanstillæg og lokalplan for området og forhåbentlig en rigtig god udvikling for Skanderborg midtby.«
Sådan konkluderede borgmester Frands Fischer (S), da Byrådet på sit møde i sidste uge havde det store byfornyelsesprojekt Kirkegaards Baghave på dagsordenen.
Vi skal også tænke det æstetiske ind i vores byggeri, og vi skal også sikre den menneskelige trivsel, og derfor skal vi også kigge på, om vi måske er i gang med at bygge en smule for højt.
Dermed nikkede Byrådet ja til at give Kirkegaards Baghave dispensation fra Skanderborg Kommunes parkeringsnorm, således at projektet skal leve op til en norm på 1 parkeringsplads pr. 100 kvadratmeter i stedet for 1 plads pr. 80 kvadratmeter.
Lidt ængstelse
Forud for beslutningen lød der fra flere partier rosende ord til projektet, men der blev blandt andet også givet udtryk for en smule ængstelse for, om der vil blive bygget for højt og for tæt.
Anne Heeager, Radikale Venstre, glædede sig over, at der er tale om byggeri af små lejelejligheder, og at det vil bidrage en variation i boligudbuddet.
»Vi er opmærksomme på, at projektet er stort, og at bebyggelsesprocenten er høj, og at det kræver overvejelser at få passet det pænt og naturligt ind i midtbyens øvrige bymiljø, men vi tror på, at det er muligt,« sagde Anne Heeager.
Christina Bottke støttede også indstillingen på Venstres vegne, selv om gruppen dog gerne havde fastholdt den nuværende parkeringsnorm.
»Vi støtter det samlede byggeareal, men mener, at man burde pille en etage af oppe ved Sygehusvej og flytte det længere ned, hvor terrænet er lavere. Det vil give en helt anden visuel oplevelse, når man kommer til byen og ser byggeriet,« lød det.
En forskønnelse
Torben Wallner fra Det Konservative Folkeparti støttede at give dispensation for p-normen, fordi der er lidt opblødning af parkeringssituationen i kølvandet på aftalen med Bloms om parkering på taget, men også fordi, at en delebilsordning er en del af projektet.
»Kirkegaards Baghave er en byforskønnelse, som er ret tiltrængt i Skanderborg. Det bliver et helt klart aktiv,« sagde han.
Claus Leick, SF, lagde vægt på, at der arbejdes på at få lavet det nye strøg mellem Adelgade og Sygehusvej. Han fandt det vigtigt, at kommunen bruger mest krudt på det i planlægningen.
»Vi skal nok få det til at passe i den sidste ende, men vi lægger vægt på det, som betyder noget for borgerne,« sagde han.
Æstetik er vigtig
Birte M. Andersen, Venstre, henviste til, at Skanderborg Kommune er i gang med et arbejde om at få en arkitektur-politik.
»Vi er jo en gammel købstad og overskriften hedder Ole Lund Kirkegaards Baghave. Derfor har jeg også en forventning om, at udvikler gør sig umage og prøver at spille op til den overskrift, han ønsker for området,« sagde hun.
Jørgen Naut fra Socialdemokratiet gik på S-gruppens vegne ind for indstillingen.
»Vi skal også gøre os umage med at lytte til de bemærkninger, der kommer, når lokalplansforslaget skal ud i høring, så vi får lavet det her projekt så godt som muligt,« sagde Jørgen Naut.
Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen fra Alternativet erkendte, at det er klimavenligt at bygge i højden. Men det er ikke altid vigtigst.
»Vi skal også tænke det æstetiske ind i vores byggeri, og vi skal også sikre den menneskelige trivsel, og derfor skal vi også kigge på, om vi måske er i gang med at bygge en smule for højt, når vi går i gang med byplanlægningen i forhold til, hvad der er godt for vores bymidte, men også for, hvad der er godt for vores menneskelige trivsel,« sagde hun.