Gigant-projekt ønsker dispensation fra p-norm: Sagen lander nu på Byrådets bord
Dispensation om lavere p-norm er afgørende for Kirkegaards Baghave.
Det store byggeprojekt for lejeboliger i Skanderborg Midtby, Kirkegaards Baghave, kan godt få dispensation for kommunens parkeringsnorm, således at kravet om parkering reduceres fra 1 p-plads pr. 80 kvadratmeter boligetagemeter til 1 p-plads pr. 100 kvadratmeter.
Jeg har hverken afskrevet eller godskrevet spørgsmålet, om vi skal have et p-hus længere ude, fordi det har vi efter min mening ikke noget grundlag for at gøre.
Sådan lyder indstillingen fra Økonomi- og Erhvervsudvalget til Byrådet, som alene skal tage stilling til parkeringsdelen af det store byggeprojekt på sit næste møde.
Et kæmpe projekt
Planerne om Kirkegaards Baghave, som har det Skanderborg-baserede Damgaard Ejendomme A/S som udvikler, handler om at bygge cirka et par hundrede små lejligheder i Skanderborg Midtby på et cirka 16.000 kvadratmeter stort areal.
Projektet er således også blevet kaldt det hidtil største byfornyelses-projekt i Skanderborgs historie., og direktør Finn Damgaard fra Damgaard Ejendomme A/S har tidligere til Uge-Bladet anslået, at det er et byggeri til en pris mellem 400 og 450 millioner kroner.
P-norm afgørende
Det er Damgaard Ejendomme A/S, som har tilkendegivet, at en dispensation fra den eksisterende parkeringsnorm er afgørende for projektet.
Det er det ønske, som Økonomi- og Erhvervsudvalget nu svarer på.
»Det har været væsentligt for udviklerne at få styr på, om den her dispensation kan gives, så derfor tager vi delen om parkering med i Byrådet med det samme. Men sådan set også for vores egen skyld. Der er jo ingen grund til, at vi laver en masse planlægning for noget, som så ikke kan lade sig gøre, hvis man ikke vil dispensere fra p-normen,« siger udvalgets formand, borgmester Frands Fischer (S), som samtidig fremhæver, at der var enstemmighed i udvalget om at indstille til Byrådet at sige ja til dispensationen.
Frands Fischer minder om, at den oprindelige indstilling om parkeringsnormen tilbage i forsommeren 2020 fra administrationen gik på 1 p-plads pr. 100 kvadratmeter bebygget areal. Den blev nedsat til 1-plads pr. 80 kvadratmeter, men med en Lex Kirkegaards Baghave i baghovedet, at når der kom et stort projekt, hvor parkeringssituationen ville være en anden end i mange andre dele af kommunen, at så skulle man kunne give en sådan dispensation.
Flere p-pladser
Borgmesteren henviser i øvrigt til, at parkeringssituationen i Skanderborg Midtby bliver bedre fra årsskiftet i kølvandet på aftalen med Bloms om, at borgere i byen kan bruge Bloms tagparkering i realiteten fra klokken 18 om aftenen til klokken 10 næste formiddag.
Det giver 180 ekstra pladser, som vil lette situationen i forbindelse med arrangementer i eksempelvis Kulturhuset, men også i forbindelse med et projekt som Kirkegaards Baghave med flere boliger i området. Her vil man eksempelvis kunne have overnattende gæster, som kunne holde på Bloms tagparkering.
»Det kommer til at give nogle ekstra parkeringspladser, og det er et skridt på vejen, som også kan være med til at lette trykket i forhold til at give en dispensation for p-normen,« siger Frands Fischer.
Dertil kommer, at der er en digital p-pladsanvisning på vej i Skanderborg, således at det bliver synliggjort, hvor man kan finde ledige pladser.
Følger udvikling
Borgmesteren understreger, at parkeringssituationen følges tæt.
»Skanderborg by vokser, og det er jo sådan set også det, vi ønsker. For at få en aktiv detailhandel og mulighed for cafeer og restauranter i Adelgade, så skal der jo også være nogen, der flytter til som i Lille Nyhavn, og så må vi se, hvordan det udvikler sig. Jeg har hverken afskrevet eller godskrevet spørgsmålet, om vi skal have et p-hus længere ude, fordi det har vi efter min mening ikke noget grundlag for at gøre,« siger Frands Fischer.