Politikere overvejer dispensation fra p-krav

Projektudviklere bag Kirkegaards Baghave inviteres til fællesmøde.

Artiklens øverste billede
Politikerne overvejer at give dispensation for p-normen for byggeprojektet Kirkegaards Baghave, hvis der indrettes byum af høj kvalitet. Arkivfoto

Skal. Skal ikke. Skal...

Sådan lyder overvejelserne stadig i det politiske system i Skanderborg Kommune, når det gælder spørgsmålet, om betingelserne for at give dispensation fra parkeringsnormen i forbindelse med byfortætningsprojektet Kirkegaards Baghave i Skanderborg midtby, er opfyldt eller ej?

Hvis man med Kirkegaards Baghave kan være med til at løfte hele vores midtby, så vil jeg også være villig til at kigge på, hvad vi kan gøre med en dispensation omkring P-normen.

Frands Fischer, borgmester

Drøftet flere gange

Således har Økonomi- og Erhvervsudvalget på sit seneste møde behandlet spørgsmålet, ligesom også Klima-, Miljø-, og Planudvalget har drøftet det, såvel som de tidligere udvalg Miljø- og Planudvalget og Økonomiudvalget tillige var inde over samme spørgsmål sidste år.

Det er projektudviklerne bag Kirkegaards Baghave, som har ønsket at en tilkendegivelse af, om Byrådet er indstillet på at reducere p-kravet fra 1 plads pr. 80 kvadratmeter boligareal til 1 p-plads pr. 100 kvadratmeter boligareal.

Da spørgsmålet blev behandlet på et fællesmøde netop mellem det daværende Miljø- og Planudvalg og Økonomiudvalg i maj 2021 blev teksten udlagt sådan, at politikerne ville være positivt indstillet for et reduceret p-krav under forudsætning af, at Kirkegaards Baghave indrettes med byrum i høj kvalitet, som kan give noget tilbage i byen, og at antallet af parkeringspladser på terræn reduceres væsentligt.

Fortsætter dialog

Formanden for Økonomi- og Erhvervsudvalget, borgmester Frands Fischer (S), siger, at udvalget er enige med Klima-, Miljø- og Planudvalget, som behandlede sagen på sit møde 7. juni, at der lige nu mangler et beslutningsgrundlag i forhold til at vurdere, om betingelserne for en eventuel reduktion i kravet til p-pladser, er opfyldt.

»Vi vil gerne se en mere færdigtegnet projektskitse, som skal kvalificeres i forhold til kvalitet i byrummet, inden vi kan tage stilling til spørgsmålet omkring en reduktion i forhold til p-kravet. Vi er nødt til at kende projektet mere detaljeret,« siger Frands Fischer.

Derfor lægges der op til et nyt fællesmøde med deltagelse af Økonomi- og Erhvervsudvalget og Klima-, Miljø- og Planudvalget samt projektudviklerne bag Kirkegaards Baghave.

»Vi sender nu et signal om, at vi sådan set gerne vil arbejde videre med det her, men vi vil også gerne invitere udviklerne til at komme til et møde efter sommerferien og fremlægge deres planer, hvorefter vi ud fra det vil træffe endelig beslutning omkring en eventuel dispensation på de politiske møder i efteråret,« betoner Frands Fischer.

Plads til det grønne

Borgmesteren nævner, at det for ham har betydning, om Kirkegaards Baghave-projektet skaber plads og rum til for eksempel grønne miljøer, som blandt andet kan skabes ved at have flere parkeringspladser i kælderen i forhold til på terræn.

Dernæst nævner Frands Fischer også, at eksempelvis Dagmarcentret, som ligger i projektområdet, trænger til et løft, ligesom der er andet i området, som ser slidt og ramponeret ud. Her kan der skabes rum for mere detailhandel sammen med grønne pletter, hvor man kan sætte sig ned på en bænk.

»Hvis man med Kirkegaards Baghave kan være med til at løfte hele vores midtby, så vil jeg også være villig til at kigge på, hvad vi kan gøre med en dispensation omkring P-normen,« siger Frands Fischer.

En tilføjelse

Borgmesteren uddyber, at der under opløbet til den nuværende p-norm for halvandet år siden var en erkendelse af, at der ville komme et forholdsvist stort projekt omkring Kirkegaards Baghave, og at der derfor er lavet en tilføjelse om mulighed for dispensation særligt for Skanderborg midtby og projekter af en vis størrelse.

Borgmesteren påpeger, at behovet for parkeringspladser også har noget med både lejlighedernes størrelse at gøre, og om der er tale om eje eller leje.

Frands Fischer henviser til, at der er god historik på, at det ikke er alle i eksempelvis meget små udlejningsejendomme, der har bil. Derimod har det vist sig, at der for forholdsvis store og dyre ejerlejligheder typisk er behov for 2 parkeringspladser pr. lejlighed.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.