Kommunens ansigt udadtil: Hvordan skal Borgerservice være i fremtiden?

Arbejdsmarkedsudvalget har blandt andet drøftet ventetider på Fælleden.

Artiklens øverste billede
Ventetider hos Borgerservice i forbindelse med at hjælpe borgere med overgang til NemID har været diskuteret i Arbejdsmarkedsudvalget. Foto: Skanderborg Kommune

Borgerservice i Skanderborg Kommune er kommet under lup hos det nye Arbejdsmarkedsudvalget, som på sit seneste møde tog hul på en drøftelse af både den nuværende og fremtidige indretning af Borgerservice.

Borgerservice løser forskellige myndighedsopgaver som blandt andet fornyelse af pas og kørekort. Borgerservice findes på Fælleden i Skanderborg, ligesom man kan få hjælp til en række udvalgte opgaver på bibliotekerne i Skanderborg, Ry, Hørning og Galten.

Vi har været inde og sige, at ventetiden har været utilfredsstillende for borgerne, og det er derfor, at emnet er blevet bragt op. Borgerservice skulle først have været op til politikkontrol en gang næste år, men den er kommet på nu, og så følger vi op igen i næste måned på det.

Claus Bloch (V), udvalgsformand, Omsorgsudvalget

Ventetider og MitID

En af de opgaver, som løses på Fælleden lige for tiden, er at hjælpe borgerne med overgang til det nye MitID, som alle danskere skal have. Den opgave har over hele landet skabt stort pres og ventetider på at komme til hos Borgerservice og således også i Skanderborg.

Udfordringerne med MitID hos Borgerservice var baggrunden for, at formanden for Arbejdsmarkedsudvalget, Claus Bloch (V), havde bedt om at få fremrykket politikkontrollen af Borgerservice.

Udvalgsformand Claus Bloch (V) oplyser, at både han og andre politikere har fået henvendelser om ventetiderne fra borgere.

En borger henvendte sig således til Claus Bloch, fordi han var fortørnet over en ventetid på at komme til hos Borgerservice på 10 dage. Men han beretter også om nogen, der var mødt fysisk op Borgerservice, men hvor de ikke kunne blive hjulpet.

Claus Bloch fortæller således også om et tilfælde, hvor en borger havde forsøgt at booke en elektronisk tid til Borgerservice på kommunens hjemmeside, men der var ikke ledige tider i en periode på to måneder i tidsrummet mellem torsdag 28. april til onsdag 22. juni.

»Vi har været inde og sige, at ventetiden har været utilfredsstillende for borgerne, og det er derfor, at emnet er blevet bragt op. Borgerservice skulle først have været op til politikkontrol en gang næste år, men den er kommet på nu, og så følger vi op igen i næste måned på det,« siger Claus Bloch.

Claus Bloch understreger, at Borgerservice har opgraderet åbningstiderne og bemandingen, så ventetiderne er bragt ned.

Nye tider og service

Politikerne i Arbejdsmarkedsudvalget diskuterede blandt andet også åbningstider og opgaver på både Fælleden og hos bibliotekerne.

Claus Bloch henviser til, åbningstider fra 10-13 ikke giver mening for ret mange mennesker og med en enkelt dag til klokken 17, som ikke dækker de erhvervsaktives behov. Det kan være, at man skal udvide åbningstiderne et sted for at neddrosle et andet sted.

»Det er noget af det, vi skal have undersøgt, hvad det har af budgetmæssige konsekvenser,« siger Claus Bloch.

En anden del af dagsordenen er ifølge Claus Bloch at se på, om Borgerservice på bibliotekerne kan løse nogle andre opgaver.

Det blev også diskuteret, om bibliotekerne skulle have en fotostander, således at man kan få taget et pasfoto her.

Mobil Borgerservice

Der blev også talt tilgængelighed til Borgerservice på Fælleden i forhold til borgere fra andre del af kommunen, der er afhængig af offentlig transport.

I den forbindelse nævner Claus Bloch, at det løst blev foreslået, om Museum Skanderborg på Perron 1 måske var en mulighed for en fililal med både bus og tog lige ved døren, ligesom der blev drøftet en ide om en mobil borgerservice til mindre samfund.

Der blev også drøftet, om man kunne hjælpe ældre i eget hjem.

Læs også

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.