Kronik: Slaget om Rute 26 afslører, hvem der bør blive Skanderborgs næste borgmester

Placeringen af Rute 26 mellem Voldby og Sabro er ikke kun et spørgsmål om de lokale borgeres og naturens fremtid. Udfaldet vil afsløre, hvem der har størst opbakning i sit bagland og dermed, hvem Skanderborg Kommune er bedst tjent med som fremtidig borgmester

Artiklens øverste billede
Ditte Jensen er debattør, journalist og redaktør hos det lokale forlag Book Lab. Pressefoto

Efter at have ligget i dvale siden 2014 dukkede den op i regeringens oplæg til en ny infrastrukturaftale. Den omstridte sydlige linjeføring af Rute 26 mellem Århus og Viborg.

Et forslag der ikke blot går stik imod Vejdirektoratets anbefalinger, men også er 100 mio. kroner dyrere end de to alternative ruteforslag, der tidligere har været skitseret.

De lokale borgere i området har svært ved at forstå, hvad der sker. Og med god grund. Der er nemlig ikke ét sagligt argument for den sydlige placering af Rute 26, og det leder naturligt til spørgsmålet: Hvorfor så?

Det korte svar er: politik.

Politisk magtspil

Kort fortalt skal fem kommuner lægge jord til den nye motortrafikvej mellem Aarhus og Viborg: Skanderborg, Favrskov, Aarhus, Silkeborg og Viborg. Fem kommuner med hver deres interesser.

I januar kom det frem, at fire af dem er gået sammen om at fremsætte forslaget om sydlig linjeføring gennem fredede arealer i Skanderborg Kommune for transportminister Benny Engelbreth (S). De fire borgmestre er Favrskovs Niels Boring (S), Viborgs Ulrik Wilbek (V), Silkeborgs Steen Vindum (V) og Aarhus Jacob Bundsgaard (S).

Med Favrskovs Niels Boring (S) i spidsen har gruppen bestående af de to venstreborgmestre, to socialdemokratiske borgmestre og den socialdemokratiske transportminister kørt Skanderborgs nuværende socialdemokratiske borgmester Frands Fischer ud på et politisk sidespor og placeret en regulær bombe i hans baghave.

For enhver kan se, at det bliver svært for ham at vinde borgmestertitlen, hvis borgerne i den nordlige del af Skanderborg Kommune bliver ofre for socialdemokratisk studehandle kun måneder forud for efterårets kommunalvalg.

Hvorfor Frands Fischer er blevet ofret til fordel for partikammeraten Niels Boring (S) forud for karrierens vigtigste valg og det første valg i mange år, hvor Venstre i populære Jørgen Gaardes (S) fravær har mulighed for at hænge borgmesterkæden om halsen, er svært at sige. Men tilsyneladende nyder Niels Boring (S) både større lydhørhed blandt regionens andre borgmestre og hos transportminister Benny Engelbreth (S) på Borgen.

Spørgsmålet er nu, om Frands Fischer har autoritet nok internt i Socialdemokratiet til at få råbt Benny Engelbreht (S) og regeringen op og få ændret forslaget til linjeføringen af Rute 26.

En opgave der burde være ligetil, da Niels Boring (S) tilsyneladende har benyttet sig af selvopfunden fakta, men som samtidig har den bagside, at den udstiller Frands Fischers manglende opbakning i det socialdemokratiske bagland, hvis han mislykkes.

Jens Szabos chance

Mens Frands Fischer er blevet hængt til skue af sit eget parti, forsøger Venstres borgmesterkandidat Jens Szabo at udnytte rivalens penible situation til sin fordel.

Han og resten af Venstre Skanderborg har kastet sig helhjertet ind i kampen om Rute 26. Tilsyneladende håber de på at have held med at få omskrevet forslaget ved at klage til venstrepolitikere højere oppe i systemet.

Om Jens Szabo har overvejet risikoen ved sin offensive strategi er svært at sige. Faktum er, at hvis den mislykkes, ender han i selvsamme udsatte position som rivalen Frands Fischer og udstiller mangel på ørenlyd i sit politiske bagland.

Og kampen kan blive hård for Jens Szabo. Ud over Silkeborgs borgmester Steen Vindum (V) og Viborgs populære venstre-bykonge Ulrik Wilbek (V) lurer indflydelsesrige Kristian Pihl Lorentzen (V) i kulissen.

Kristian Pihl Lorentzen der i 2014 kæmpede en ikke gnidningsfri kamp for den sydlige linjeføring sammen med lensgreven af Frijsenborg, Bent Wedell, der ønskede at etablere et biogasanlæg i den nordlige opstregning. Selvom biogasanlægget nu står færdigt, er det ikke uvæsentligt for Kristian Pihl Lorentzens (V) troværdighed og ansigt udadtil, at han opretholder sin tidligere argumentation.

Skanderborg kommunes fremtid

Lige nu hviler fremtiden for Rute 26 i høj grad i hænderne på borgmesterkandidaterne til efterårets kommunalvalg. For hvem kan trænge igennem til deres politiske bagland med de saglige argumenter, som står sort på hvidt i Vejdirektoratets rapport, og hvem falder for det interne politiske spil?

Resultatet af den kommende tids interne politiske dialog i Venstre og Socialdemokratiet bliver den styrkeprøve, der kan vise, hvem af de to borgmesterkandidater, Skanderborg Kommunes borgere skal sætte deres kryds ved, hvis de vil have en borgmester, der også nyder opbakning uden for kommunegrænsen.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.