Mikrobilen Toyota Aygo var i november som noget helt usædvanligt den mest solgte bil herhjemme. Foto: Toyota

Mikrobilen Toyota Aygo var i november som noget helt usædvanligt den mest solgte bil herhjemme. Foto: Toyota

Den mest solgte havde sin storhedstid for 10 år siden

Stort salg af biler i november, hvor der kom mange el-og hybridbiler på gaden, mens mikrobil som noget usædvanligt blev den mest solgte

Af
Jens Overgaard

bilsalg Yderst sammensat, sådan kan bilsalget i november betegnes. Her kom der med mere end 18.100 indregistreringer usædvanlig mange nye biler på gaden. Dette på trods af, at de langstrakte politiske forhandlinger om nye afgifter har fået mange potentielle bilkøbere til at afvente.

Højst bemærkelsesværdigt er det for første gang i mange år en mikrobil, nemlig Toyota Aygo, som blev den mest solgte model med hele 759 stk.

Vi skal mange år tilbage for at finde lignende placeringer for mikrobilen, der havde sin storhedstid i 2008 og 2010, hvor den endda var Danmarks mest solgte bil.

Samtidig kom der gang i de store leverancer af elbiler og plug-in hybridbiler, der med 3.954 eksemplarer tegnede sig for mere end en femtedel af det samlede salg. Her var VW ID. 3 og VW Golf e-Hybrid/ GTE med henholdsvis 298 stk. og 341 styk de mest solgte modeller. Dette salg er bl. a. drevet af den frygt, der har været for stigende afgifter for især plug-in hybriderne fra nytår.

VW ID. 3 blev den mest solgte elbil med 298 stk., og den var med til at trække salget af elbiler. Foto: VW

VW ID. 3 blev den mest solgte elbil med 298 stk., og den var med til at trække salget af elbiler. Foto: VW

Færre om buddet

Top-20-listen er dog ret kompleks. Der har nemlig også været store udleveringer af firmabiler i den forgangne måned, hvor bl. a. VW Passat, BMW 3-serie, Mercedes C-Klasse, Mercedes GLB og Mercedes E-Klasse satte deres præg på salget.

Top-5 tegner dog det mest snusfornuftige billede, hvor Aygo følges af endnu en Toyota, nemlig den nye Yaris med 586 stk. og VW Golf med 476 stk., hvor langt de fleste altså er plug-in hybrider, dernæst følger Peugeot 208 med 428 eksemplarer, hvor elbilerne udgør 64 stk., og en mikrobil mere, som er den nye Hyundai i10 med 421 stk.

Feriepenge og coronafrygt

Jan Lang, som er analytiker ved Bilbasen, er ikke i tvivl om årsagerne til både det pænt høje bilsalg og fokuseringen på især mikro-, men også minibiler.

Det er set i en periode på brugtmarkedet, hvor efterspørgslen på de små, billige biler er steget, fordi en del pendlere er bekymrede for at køre med den offentlige trafik i disse coronatider.

"Mange har også fået udbetalt feriepenge. Her er kommet 52 mia. i omløb, som bliver brugt på bolig, bil og elektroniske forbrugsgoder. Vi kan helt klart se en feriepenge-/coronaeffekt. På brugtbilmarkedet har effekten vist sig længe, og det gælder nu også her," siger Jan Lang.

VW Golf var 3. mest solgte bil i november med 476 stk., heraf var de 341 plug-in hybrider. Foto: VW

VW Golf var 3. mest solgte bil i november med 476 stk., heraf var de 341 plug-in hybrider. Foto: VW

Publiceret 03 January 2021 06:00