Christina Strand Malmstrup er filialdirektør i Danske Banks Skanderborg-afdeling. Foto: Per Bille

Christina Strand Malmstrup er filialdirektør i Danske Banks Skanderborg-afdeling. Foto: Per Bille

Klumme: Vi skruer op for julegavebudgettet

Borgerne i Skanderborg Kommune forventer at bruge knap 2.000 kr. mere på julegaver i år end den gennemsnitlige dansker

Af
Christina Strand Malmstrup


Mange butikker er for længst gået i gang med at pynte op til jul og gøre klar til årets store julesalg. Og noget tyder på, at vi midtjyder trods corona-krisen er i julehumør og klar til at bruge ekstra mange penge i år på julegaver til vores nærmeste.

En ny undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har foretaget for Danske Bank, viser, at danskerne i gennemsnit forventer at bruge 3.394 kroner på julegaver i år. I en lignende undersøgelse sidste år sagde danskerne, at de ville bruge 3.145 kroner. Altså forventer de at bruge omkring 250 kroner mere i år i gennemsnit.

Undersøgelsen viser også, at det er os midtjyder, der forventer at skrue mest op for julegavebudgettet i år. Sidste år forventede vi at bruge 3.054 kroner på julegaver, mens vi i år forventer at bruge 3.470 kroner – altså 12 procent mere.

Desværre er der ikke nok respondenter fra Skanderborg Kommune med i undersøgelsen til, at det kan give et repræsentativt billede af, hvor meget borgerne i Skanderborg Kommune har tænkt sig at bruge i julen. Men de, der har deltaget, vil i gennemsnit bruge 5.345 kroner, og dermed ligger de altså knap 2.000 kroner over den gennemsnitlige dansker.

Julenhandlen starter til Black Friday

Den 27. november er det Black Friday – det amerikanske fænomen, som butikkerne i Danmark også har taget til sig, og som er blevet en af årets største shoppedage for os danskere. For mange er det startskuddet til december måneds julehandel, og en del danskere forventer da også at starte julegaveindkøbene netop på Black Friday.

Knap 40 procent af danskerne forventer i et eller andet omfang at købe julegaver på Black Friday ifølge undersøgelsen. Nogenlunde samme antal svarer, at de ikke regner med at købe julegaver på denne store forbrugsdag, mens de resterende endnu ikke har besluttet sig.

Feriepenge har øget forbruget

Forbruget er i øvrigt generelt godt i gang, i hvert fald i visse brancher. Mange danskere har på det seneste valgt at få udbetalt deres indefrosne feriepenge, og det har særligt onlinehandlen nydt godt af. Danskernes forbrug med kort og MobilePay online steg med næsten 16 procent fra september til oktober, hvis man korrigerer for salget af rejser, der er banket i knæ af corona-nedlukningen.

Sammenligner man med sidste år er onlinehandlen hele 24 procent højere, viser nye tal fra Danske Bank. Særligt salget af tøj og sko er øget markant den seneste måned. Sammenlignet med sidste år sælges der nu 50 procent mere tøj online, mens salget i de fysiske butikker er omtrent uændret fra 2019. Fra september til oktober er salget af tøj i de fysiske butikker dog steget over 25 procent.

Det nuværende forhøjede forbrug på tøj og sko handler formentlig mest om selvforkælelse i denne corona-tid, hvor restriktioner på mange andre områder, særligt inden for underholdningsindustrien og i rejsebranchen, stærkt begrænser vores forbrug.

Dog kan det øgede tøjindkøb måske også indikere, at flere af os kan forvente bløde pakker under juletræet i år. I hvert fald svarer omkring hver fjerde dansker i YouGov-undersøgelsen, at de forventer at bruge en del af de udbetalte feriepenge på julegaver.

Publiceret 28 November 2020 09:00