Den nye Peugeot 2008 suser ind på top-20-listens tredjeplads. Foto: Lars Krogsgaard

Den nye Peugeot 2008 suser ind på top-20-listens tredjeplads. Foto: Lars Krogsgaard

Bilsalget i let modvind, men de grønne modeller sælger

Der kom nummerplader på godt 15.000 nye biler i oktober, hvilket er en pæn del færre end samme måned i fjor. En femtedel er elbiler samt plug-in hybrider - og de trækker op

Af
Jens Overgaard

bilsalg Det har længe været umuligt at kalde en bilsalgsmåned normal. Det gælder også for oktober, som stikker i mange retninger. Her kom der nye nummerplader på 15.071 nye biler. Det er 17,9 pct. færre end samme måned i fjor.

Det er der ikke nogen overraskelse i. Coronakrisen sætter stadig en solid dæmper på salget, mens mange mulige købere også holder vejret for at se, hvor forhandlingerne om nye bilafgifter ender.

Salget af elbiler og plug-in hybrider er derimod præget af, at markedet p. t. oversvømmes af mange nye modeller, hvor køberne skynder sig at slå til, inden evt. prisstigninger på de dyrere elbiler samt plug-in hybriderne træder i kraft fra nytår - medmindre da at politikerne ændrer mening.

Listen over de mest solgte byder dog også på mange deciderede klassiske nyheder som Peugeot 2008, Toyota Yaris, Opel Corsa, Hyundai i10 og Skoda Octavia.

Hver femte er med el

Men faktisk er hver femte bil i oktober elektrificeret, og de biler er med til at trække det samlede salg op. Når vi ser på de rene elbiler, er VW ID. 3 i front med 187 stk., fulgt af e-Niro med 135 stk., mens der er afsat 114 Hyundai Kona Electric.

På plug-in hybrid-fronten lå Citroën C5 Aircross som nummer et med 141 biler, fulgt af Mitsubishi Outlander PHEV med 134 stk. og Kia Niro PHEV med 118 eksemplarer.

Udviklingen ses på den aktuelle salgsliste, hvor f. eks. 88 biler af 625 stk. Peugeot 208 er den elektriske e-208, 50 af 395 Peugeot 2008 er den ligeledes elektriske e-2008.

I den franske afdeling er 100 af 338 solgte Renault Captur således plug-in hybrider. I alt blev der solgt 1.097 elbiler og 1.623 plug-in hybrider i oktober.

Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører, tager da også afsæt i tallene til at komme med et par udmeldinger.

Den nye Opel Corsa ligger også højt som den fjerdemest solgte bil i oktober. Foto: Lars Krogsgaard

Den nye Opel Corsa ligger også højt som den fjerdemest solgte bil i oktober. Foto: Lars Krogsgaard

"Salget af elektrificerede biler sætter rekord lige nu og viser tydeligt, at vi er i fuld gang med den grønne omstilling af den danske bilpark. Det er vigtigt, at politikerne udnytter det grønne momentum og sætter ekstra fart på den grønne omstilling ved at holde afgiften på grønne biler på samme lave niveau som nu," siger Mads Rørvig og uddyber.

"De nyeste salgstal er en klar besked til politikerne om, at danskerne er klar til at gå foran i den grønne omstilling, når der skal købes ny bil."

"Dog viser tallene også en tilbagegang i det generelle personbilsalg, hvilket må tilskrives usikkerhed som følge af de nuværende politiske forhandlinger om nye bilafgifter. Vi håber, at politikerne hurtigst muligt kommer til enighed om en ny grøn bilaftale, der rækker langt ind i fremtiden," siger Mads Rørvig.

Den nye Toyota Yaris blev den næstmest solgte bil i oktober. Foto: Lars Krogsgaard

Den nye Toyota Yaris blev den næstmest solgte bil i oktober. Foto: Lars Krogsgaard

Top-10 bilsalg i oktober

  • 1. Peugeot 208 625
  • 2. Toyota Yaris 411
  • 3. Peugeot 2008 395
  • 4. Opel Corsa 371
  • 5. Nissan Qashqai 367
  • 6. Toyota Aygo 360
  • 7. Renault Captur 338
  • 8. BMW 3-serie 309
  • 9. VW Polo 304
  • 10. Hyundai i10 281

Kilde: De Danske Bilimportører

Publiceret 21 November 2020 15:00