Supercykelstier retter sig specielt mod cykelpendlere og forbinder typisk arbejdspladser, uddannelsesinstitutioner og boligområder. Genrefoto

Supercykelstier retter sig specielt mod cykelpendlere og forbinder typisk arbejdspladser, uddannelsesinstitutioner og boligområder. Genrefoto Kara - stock.adobe.com

Nu kommer supercykelstierne

Skanderborg Kommune indtræder i et samarbejde med 10 andre midtjyske kommune om de nye supercykelstier

skanderborg Det skal være nemt og lækkert at cykle langt. Ellers gør vi det ikke. Derfor indtræder Skanderborg Kommune nu i et samarbejde med 10 andre kommuner om de midtjyske cykelstier, der alle har plads til endnu flere cyklister.

Supercykelstisamarbejdet skal finde 'huller' i det samlede cykelstinettet, samtænke kommende anlægsprojekter i kommunerne og finde fælles løsninger, der kan gøre det mere attraktivt at være cyklist.

Finde og lappe huller

"Som cyklist er man fløjtende ligeglad med kommunegrænser. Man bemærker dem kun ved, at asfalten bliver bedre eller ringere - eller at cykelstien helt hører op. Derfor giver det rigtig god mening at kigge på tværs af de 'ligegyldige' kommunegrænser, hvis vi gerne vil have flere til at cykle," siger formand for Plan- og Miljøudvalget i Skanderborg Kommune, Claus Leick (F).

Han uddyber, at det ikke altid handler om nye, dyre projekter, men mere om at forbinde en eksisterende cykelsti i én kommune med en anden i nabokommunen for at sikre en sammenhængende rute.

"I kommuner er vi vant til at kigge på de lokale forhold, fx når vi laver cykelsti mellem Ry og Skanderborg. Men cykelstien skal jo også gerne fungere hele vejen til Aarhus, hvis det er dér, man arbejder eller går i skole. Det kan måske bare dreje sig om nogle få hundrede meter," siger Claus Leick.

Mere cykelpendling

Supercykelstisamarbejdet, der også er støttet af Region Midtjylland, kigger især på forholdene for pendlere, der potentielt kan lade bilen stå og i stedet tage cyklen på arbejde eller til uddannelse.

"I dag har op mod halvdelen af pendlerne i de østjyske kommuner under 10 kilometer på arbejde. Det er en god cykelafstand, og vores opgave er at underbygge både de korte og de lidt længere pendlerstræk med gode cykelforhold, for det er bare sundere og bedre for miljøet at køre cykel frem for bil," siger Claus Leick.

Supercykelstier planlægges, så de giver den mest direkte rute, med så få stop som muligt og en højere grad af komfort. Derudover skal de have jævn belægning, en høj grad af vedligehold og ekstra service som pumper og servicestationer. Desuden skal de afhjælpe trængsel i trafikken, mindske spildtid, styrke den enkeltes sundhed og spare store mængder CO2.

mj

Publiceret 18 November 2020 14:15