Kollegerne på DIS SimRacing Lab sikrede sig sejren i Endurance eRacing World Championship. Pressefoto

Kollegerne på DIS SimRacing Lab sikrede sig sejren i Endurance eRacing World Championship. Pressefoto

Racerglade DIS-kolleger vinder Verdensmesterskab

En stor håndfuld kolleger på ingeniørvirksomheden DIS i Stilling vandt forrige weekend dette års Endurance eRacing World Championship

Af
Grethe Bo Madsen

racing Når 10 racerglade kolleger fra ingeniørvirksomheden DIS ellers ikke er på arbejde, bruger de en stor del af deres fritid på esport og SimRacing Lab.

Og de mange timer bag rattet har netop vist sig at være givet rigtig godt ud, for Team DIS SimRacing Lab i bil 45 kan efter forrige weekendes 24-timers racerløb på Le Mans-banen kalde sig verdensmestre.

Ved dette års Endurance eRacing World Championship blev der kørt i alt fire forskellige racerløb, hvor DIS SimRacing Lab deltog med to biler, nummer 45 og 46.

Realistisk simulation

Her kom DIS-teamet i bil 45 først over målstregen ved løbene på Sebring, Nürburgring og Suzuka og fik en flot tredjeplads ved løbet på Le Mans-banen.

De samlede point for den bedrift var nok til, at bil 45 blev samlet vinder i kategorien GT3. Simracing er det tætteste, man kan komme på at køre i en rigtig racerbil. Bilernes vejgreb og undervogn, motoreffekt, brændstof, dækslid, aerodynamik og meget mere bliver simuleret. Derudover er banerne laserskannet, så selv de mindste ujævnheder og ændringer i overflader kan føles.

DIS-teamet stillede op i kategorien GT3. Pressefoto

DIS-teamet stillede op i kategorien GT3. Pressefoto

Fordel at være ingeniør

"At vinde Endurance eRacing World Championship har krævet utallige timers træning af baner, opsætning af bil samt arbejde med at finde den bedste strategi i forhold til dækskifte og brændstofforbrug. Vi har draget stor fordel af vores baggrund som ingeniører ved at have en struktureret tilgang til træningen samt ved opbygning af matematiske modeller der har kunnet give os en strategisk fordel," fortæller Jannik Wind Gotthardsen, teamrepræsentant og kører for bil 45 samt Engineering Manager hos DIS.

"Vi er enormt stolte over mesterskabet og ser frem til at tage kampen op igen næste sæson. Vi håber, at sporten kan vokse sig endnu større, og at vi kan få alle de mange dygtige racerkørere hjemme i stuerne med ud på de virtuelle baner," tilføjer han.

Går all in på projektet

SimRacing Lab begyndte som en idé mellem nogle kolleger hos DIS, og efter et par års planlægning var teamet klar til at deltage i 2019-versionen af GTR24h Le Mans-løbet. I år var de så klar med to biler i kategorien GT3.

"Hos DIS har vi en stor passion for motorsporten, og når vi har nogle medarbejdere, der får en god idé og ønsker at gå all in på et projekt, som passer godt ind i vores kultur, bakker vi naturligvis op," understreger Michael Gadeberg, direktør og stifter af DIS.

"Jeg er stolt af teamet, og at de nu er blevet verdensmestre er en kæmpe bedrift. Vi har i Danmark en lang historik inden for traditionel motorsport og kan nu konstatere, at vi i DIS også kan være med inden for eRacing."

bo

Sim Racing

Sim racing er det samlede udtryk for computersoftware, der forsøger at simulere nøjagtigt bilracing komplet med virkelige variabler såsom brændstofforbrug, beskadigelse, dækslitage og vejgreb samt indstillinger for affjedring. De simulerede løb foregår samtidig på kendte baner som fx. Le Mans, Nürburgring og Suzuka-banen. Sim Racing kræver en kraftig computer.

Publiceret 09 November 2020 19:30