Debat: Bjedstrup skole - en folkeskole i naturen som er åben for alle

Marianne Damholdt Bergin, tidligere Bjedstrup elev, mor og biolog

Det var Naturens dag i Danmark søndag 13. september og mange skoler er ambitiøse og fejrer naturen hele ugen op til, men på Bjedstrup skole er det Naturens dag hver dag!

På Bjedstrup skole er udeskole fast på skemaet for alle klassetrin en hel dag ugentligt. Skolens engagerede lærere og pædagoger har uddannet sig til ildfugle og friluftsvejledere. Med energi, opfindsomhed og faglighed inspireres vores børn gennem leg og læring til at bruge naturen. Der smedes, laves mad over bål, bygges huler, dyrkes grøntsager og syltes som en naturlig del af den naturfaglige læring. Her er plads til bevægelse.

Efter 11 år i England og første skoleår i engelsk skole, valgte vi at flytte hjem til min fødeby Alken, så vores datter Sofia kunne starte i Bjedstrup skole. Det har vi ikke fortrudt.

Min datter inviterer mig ofte en tur med gennem Vildmarken ned i 100m-Skoven, som udgør en lille del af det knap 3.5 ha areal omkring Bjedstrup skole. En skolegård som ud over legeplads og boldbaner rummer skov, krat, blomstereng og forrige skoleinspektørers frugtbare frugthave. Bjedstrup skole er oveni købet Danmarks første Vild med Vilje folkeskole. Det betyder, at her skal være plads til biodiversiteten, selv om det kan se rodet og vildt ud. Dvs. her slås mindre græs og klippes mindre hæk alt sammen til fordel for blomsterflor og mad til sommerfugle, bier og andre insekter. Børnene har lavet hø-slet, bygget insekthoteller og gennem disse tiltag lært om biodiversitet, økosystemer og krav til levesteder. Sidste år afholdte skolen sammen med frivillige fra den lokale naturgruppe og Dansk Naturfredningsforening sommerfuglens dag på skolen.

Jeg er ikke den eneste, Sofia stolt viser sin skole til. Sofias tante i England, udeskoleleder og lærer med speciale i udeskole og læring, er imponeret over skolen. Hun bruger skolen som case og inspiration i sin undervisningen.

Forskere ved at udeskole styrker læring, læseevnen, naturfagsforståelsen og den generelle glæde og motivation for at gå at gå i skole. Forskere anbefaler at udeskole er et fast punkt på skoleskemaet. (Jeg synes også det er sjovere at lære ved at have fingrene dybt i mudderet). At udeskole er en del af hverdagen er vigtigt for mig som mor.

Forskerne ved også, at vi er i en biodiversitetskrise, og at vi skal have et forhold til naturen for at passe bedre på den og forstå de økologiske processer, vi påvirker. På Bjedstrup skole gør de en indsats, både ved at lære børnene om biodiversitet og virkemidler, men måske vigtigere - børnene gør noget selv på egen skolens matrikel. Det er vigtigt for mig som biolog.

Vi ønsker ikke at lukke Bjedstrup skole, men at åbne skolen endnu mere. Give flere børn i Skanderborg Kommune mulighed for at benytte vores fantastiske skole. Klasser fra andre skoler kan hoppe på skolebussen og holde outdoorskole i Bjedstrup, her kan de drage nytte af erfaringerne, ideerne og de vilde arealer.

Kære politikere: Bjedstrup skole skal ikke lukkes - den skal åbnes. Her er noget unikt, som lever op til strategier og visioner lokalt og nationalt og endda på tværs af farvepaletten af partier. Jeg tror ikke, I er uenige om, at Bjedstrup skole er et fantastisk eksemplar i kommunens række af tilbud.

Kære forældre udenfor Bjedstrup skoles nu meget skrumpede skoledistrikt: Kom og oplev hvordan naturen og fælleskabet er grundlaget for vores skole, det er for os helt naturligt. - Og så er det endda en folkeskole med en lang og fin historie, den er grundlagt som en skole for folket af Kong Frederik d IV i 1721.

Publiceret 16 September 2020 09:05