Tårnets særlige akustik, og den smukke hvælving under tårnet, var en oplagt placering til et festligt lydværk. Foto: Michael Wulff

Tårnets særlige akustik, og den smukke hvælving under tårnet, var en oplagt placering til et festligt lydværk. Foto: Michael Wulff

Lyd på Ejer Bavnehøj:

Tårnets akustik gjorde det til et oplagt projekt

Ejer Bavnehøj har sat lyd til det smukke, gamle tårn for at fejre 100-året for Sønderjyllands Genforening med Danmark

nyt Bag lydværket står Wayne Siegel, som også har skabt lydinstallationen i Den Sorte Diamant i København. Wayne Siegel har været begejstret for at kunne udnytte Ejer Bavnehøj-tårnets akustik i lydværket fra projektets dag ét. Nu ser han frem til uropførelsen søndag 30. august.

Tilbage i slutningen af 2019 blev Wayne Siegel kontaktet af Ejer Bavnehøjs Venner, som var i gang med at planlægge fejringen af Genforeningen 2020. Foreningen ønskede et unikt lydværk til tårnet på toppen af Danmark for at gøre fejringen ny og særlig.

SE OG LYT TIL TEST-UDGAVEN I TÅRNET:

Ideerne vrimlede frem

"Min første tanke var, at det var et vildt projekt, som jeg rigtig gerne ville kaste mig over. Vi mødtes ret hurtigt for at brainstorme under selve tårnet. Allerede her vrimlede ideerne frem i mit hoved," fortæller komponisten Wayne Siegel.

Tårnets særlige akustik, og den smukke hvælving under tårnet var en oplagt placering til et festligt lydværk:

"Der er fire forskellige rum under tårnet, og lyden forandrer sig, når man bevæger sig fra midten af tårnet og blot få skridt ud mellem et af tårnets fire ben. Stedet er meget inspirerende," fortsætter Wayne Siegel.

Nutidigt værk

Det blev hurtigt besluttet, at lydværket skulle skabe en overraskende oplevelse. Derfor skulle det ikke spille hele tiden.

"Jeg fik frie kunstneriske hænder til at skabe et nutidigt og anderledes musikværk til det traditionsbundne tårn. Folkene i Ejer Bavnehøjs Venner fra utrolig visionære og fyldt med en masse god energi i forhold til, hvor dristigt et projekt, det viste sig at være," forklarer Wayne Siegel.

For sideløbende med selve komponeringen var der også en teknisk del, der skulle styr på:

"Ingen havde prøvet det før. At sætte musik til et snart 100 år gammelt tårn, der står på Danmarks højeste punkt, stiller store krav til lydanlægget. Jeg talte med en række lydfolk og højtalerfirmaer og endte hver gang i blinde. Indtil jeg faldt over et særligt højtalermærke, der var beregnet til at spille udendørs på dækket af store luksusskibe. De var diskrete og kunne klare al slags vejr – og hos Tape Connection i Aarhus kunne de bestille dem hjem fra England," siger Wayne Siegel.

Leveringen af de særlige højtalere blev dog forsinket på grund af corona-pandemien, og i ventetiden arbejdede Wayne videre på at komponere lydværket.

"Lydværket blev navngivet 'SIGNAL', da det også skulle trække tråde tilbage til vikingetiden og helt op til starten af 1800-tallet, hvor bavnes funktion var at sende et røgsignal. Og det fik både noter af fejring, fanfare, klokker og jubel," fortæller Wayne Siegel.

Tårnets særlige akustik, og den smukke hvælving under tårnet var en oplagt placering til et festligt lydværk. Foto: Ejer Bavnehøj

Tårnets særlige akustik, og den smukke hvælving under tårnet var en oplagt placering til et festligt lydværk. Foto: Ejer Bavnehøj

Publiceret 14 August 2020 09:00