Meget mere end en times tid tog det ikke NCC at udjævne den høje asfaltkant og skabt en mere sikker vej forbi Vestermølle for de to-hjulede. Foto: Grethe Bo

Meget mere end en times tid tog det ikke NCC at udjævne den høje asfaltkant og skabt en mere sikker vej forbi Vestermølle for de to-hjulede. Foto: Grethe Bo

Kommunen lyttede til kritik:

Nu er det sikkert for de to-hjulede at passere strækning ved Vestermølle

UgeBladet har de seneste uger modtaget flere henvendelser om en farlig asfaltkant ved Vestermølle. Nu har kommunen taget hånd om problemet

Af
Grethe Bo Madsen

sikkerhed Har du åbnet UgeBladet indenfor de seneste uger, har du næsten ikke kunnet undgår at lægge mærke til artiklerne om cyklister, der er kommet til skade på Oddervej på strækningen ud for Vestermølle.

Skurken er en meget dyb asfaltkant, et såkaldte asfalttrug. Det er en dyb revne i rabatten tæt på vejen, der i sin tid er lavet for at undgå vand på vejbanen.

Problemet for cyklisterne er, at de på grund af den smalle vejbane trækker helt ud til siden, når der kommer biler bagfra, og så risikerer de at få forhjulet ned i renden. Derfra er det umuligt at rette op og få forhjulet ind på vejbanen igen, og en tur i asfalten er uundgåelig.

Selvom mange cyklister tilsyneladende er kommet til skade netop sådan, så er en cykelsti ved Vestermølle - som mange efterlyser - ikke at finde på kommunens liste over prioriterede cykelstier.

Det er der faktisk en god grund til: Mange af uheldene er aldrig blevet registreret, fordi de uheldige cyklister ikke har anmeldt dem. Det sker kun automatisk, når politiet har været involveret. Og derfor er strækningen ikke med på kommunens prioriteringsliste.

Uheldig 17-årig

Men en af de forulykkede, en 17-årig pige der blev ramt af en campingvogn ud for Vestermølle, havde et par forældre, der tog fat i kommunen.

"Vi blev kontaktet af pigens forældre, og det fik os til at tage ud og kigge på strækningen. Og vi kunne konstatere, at asfaltkanten her var meget dyb. derfor besluttede vi at gøre noget ved det nu og her som en driftsopgave," fortæller Bodil Friis Nielsen, projektleder i kommunens driftsafdeling.

"Nu er der kommet et stykke på cirka 45 centimeter ekstra med asfalt ud mod rabatten, og den høje kant er samtidig væk. Nu hælder asfalten en smule udad, så vandet i stedet kan løbe væk på den måde," forklarer hun.

Samtidig gør Bodil Friis Nielsen opmærksom på, at det faktisk er bilisterne, der skal holde tilbage for cyklisterne på stærkningen ud for Vestermølle.

"Selvom der nu er kommet bedre plads til cyklisterne, så har det aldrig nogensinde været meningen, at cyklisterne skal cykle ude på kanten af vejbanen," understreger hun.

"Cyklisterne skal cykle på vejbanen indenfor de stiplede linjer, og det er bilisternes pligt at holde tilbage for dem og vente med at overhale."

Giv os et praj

Sammen med Brian Aagaard Nielsen fra Vej og Trafik er Bodil Friis Nielsen mødt på ved Vestermølle for at følge med i asfaltudlægningen på den cyklist-farlige strækning. det tog godt en time fra start til slut, og så var Oddervej med flere længder blevet sikrere for cyklisterne.

"Vi er glade for, de henvendelser vi har fået fra borgerne, for selvom vi er meget rundt i kommunen, så kan vi jo ikke holde øje med hele vores vejnet," konstaterer Brian Aagaard Nielsen, der opfordrer andre, der oplever farlige vejstrækninger, huller i vejen, defekt gadelys eller signalanlæg, ødelagte vejskilte, beplantning som skal beskæres, affald, der flyder eller andet, der er uhensigtsmæssigt til at give kommunen et praj.

Det kan du gøre ved at skrive en mail til vtd@skanderborg.dk eller ved at benytte app'en 'giv et praj-skanderborg', som du kan downloade til din mobiltelefon.

Publiceret 10 July 2020 11:30