Mia Walde fra Ry (th) har fusioneret den bæredygtige webshop Weensu med webshoppen Danish Fair Fashion fra Aarhus. Den nye webbaserede virksomhed har fået navnet Danish Fair Fashion & Living. Pressefoto

Mia Walde fra Ry (th) har fusioneret den bæredygtige webshop Weensu med webshoppen Danish Fair Fashion fra Aarhus. Den nye webbaserede virksomhed har fået navnet Danish Fair Fashion & Living. Pressefoto

Weenzu i Ry fusionerer med Danish Fair Fashion

To af Danmarks største online markedspladser for bæredygtighed går sammen i et fælles projekt om at skabe en platform, hvor bæredygtige brands og bæredygtige forbrugere kan mødes

ry Det er de to midtjydske virksomheder Weensu fra Ry og Danish Fair Fashion fra Aarhus, som har fundet en fælles melodi. Den nye fælles virksomhed kommer til at hedde Danish Fair Fashion & Living.

Begge de oprindelige virksomheder har haft til formål at samle et stort udvalg af bæredygtige produkter ét sted, for på den måde at gøre det lettere at vælge bæredygtigt.

Virksomhederne har haft en række overlappende produkter, men hver især haft deres egne fokusområder. Weensu har haft fokus på møbler og boligtilbehør, mens Danish Fair Fashion har haft fokus på mode og accessories.

Til trods for få overlappende produkter, er det de samme kunder, som de to virksomheder henvender sig til.

"Foruden at vi har de samme kunder er det også de samme udfordringer og udgifter vi står med. Derfor var det en oplagt overvejelse at indlede dialog omkring et samarbejde, som nu er endt ud i en fuld sammenlægning af vores to virksomheder," siger Mia Walde, Ejer af Weensu ApS.

Mere handling mindre snak

Der er mere snak om bæredygtighed end handling. Derfor har de to virksomheder begge sat sig for at gøre noget ved netop det dilemma.

Mange små iværksættervirksomheder indenfor tekstilindustrien og livstilsbranchen er skudt op i løbet af de seneste par år. Dermed kan man sige at den grønne omstilling er skudt i gang.

Men for at sætte skub under omstillingen skal de bæredygtige produkter gøres let tilgængelig og gerne mainstream. For at få bæredygtige produkter ud af den nuværende niche position er det derfor nødvendigt at tænke anderledes.

"Vi skal tage forbrugerens briller på og gøre det let for dem at træffe de bæredygtige valg. Danskerne handler i stigende grad online og de er gudskelov kritiske forbrugere, som er trætte af tomme løfter og greenwashing," siger Pia Rasmussen Bødker, som i 2019 var med til at stifte Danish Fair Fashion.

Derfor vil det nye Danish Fair Fashion & Living holde fast i strenge udvælgelseskriterier, som sikrer bæredygtige materialevalg, dyrevældfærd og ansvarlige abejdsforhold.

mj

Publiceret 06 July 2020 18:30