Coronakrisen har sendt rekordmange forretningsdrivende ind på Danmarks største webshopplatform, DanDomain, for at oprette en webshop. Pressefoto

Coronakrisen har sendt rekordmange forretningsdrivende ind på Danmarks største webshopplatform, DanDomain, for at oprette en webshop. Pressefoto

Corona-effekt:

DanDomain sælger tre gange så mange webshops

Dandomain, der hører under tech-virksomheden team.blue fra Skanderborg, har haft stor succes under coronakrisen

skanderborg Coronakrisen har sendt rekordmange forretningsdrivende ind på Danmarks største webshopplatform, DanDomain, for at oprette en webshop.

Tidligere på året offentliggjorde Danmarks Statistik tal, der viste, at detailsalget var faldet med hele 4,5 procent i marts måned.

Det er det suverænt største fald i detailhandlen, der er registreret siden statistikkens start i 2000.

Dette fald har betydet, at de næsten mennesketomme butikker har tyet til en ny løsning under coronakrisen.

De forretningsdrivende har nemlig givet deres fysiske butik en chance online, således at de nu sælger deres varer gennem en webshop.

Den tendens har sendt rekordmange nye kunder ind på Danmarks største webshopplatform, DanDomain, der med godt 6.000 kørende webshops og 500.000 registrerede domæner hjælper kunder med at skabe en webshop eller hjemmeside.

Stor efterspørgsel

Der er gang i telefonerne hos DanDomain, der dagligt er i kontakt med forretningsdrivende, som gerne vil lave en webshop.

Det drejer sig især om butikker med forbrugsvarer som tøj, smykker og interiør, men også restauranter, der gerne vil sælge take-away til deres kunder.

"Lige siden starten af corona har vi været i kontakt med flere butiksejere, der gerne vil oprette en webshop så hurtigt som muligt. Og efterspørgslen på webshops er kun blevet større og større siden da," fortæller Anders Eiler, der er salgsdirektør for e-commerce hos DanDomain og fortsætter:

"I DanDomain har vi solgt tre gange så mange webshops fra 1. marts til 31. maj i år sammenlignet med foregående periode fra 1. december 2019 til 29. februar i år. Det er en virkelig stor fremgang.”

"Gå online"

I DI Handel kan branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst nikke genkendende til tendensen og anbefaler de forretningsdrivende at være til stede online.

"Rigtig mange virksomheder har haft kraftig vækst i de digitale salgskanaler siden midten af marts, og interessen for at etablere eller styrke de digitale salgskanaler, herunder webshops, har været stor. Det er ikke mindst coronakrisen, som har tvunget butikkerne til at tænke nyt. De har fået øjnene op for, at e-handel kan styrke deres forretning - også på sigt," fortæller Sidsel Dyrholm Holst og afslutter:

"Vi kan derfor kraftigt anbefale alle virksomheder at være til stede online."

Team.blue fra Skanderborg er en europæisk tech-gigant, som beskæftiger sig med hostingløsninger, f.eks. domæner, webshops, webhoteller, servere og meget mere. Virksomheden team.blue Denmark (tidl. Zitcom) står bag brands som Simply.com, DanDomain, Curanet, ScanNet og SmartWeb.

Samlet set betjener team.blue to millioner kunder og beskæftiger 1.000 medarbejdere (heriblandt 190 medarbejdere i Danmark).

mj

Publiceret 01 July 2020 14:00