En logrende ven er ikke det værste man kan tænke sig.

En logrende ven er ikke det værste man kan tænke sig.

Columbusskolen:

Fra hvalp til skolehund

Columbusskolen har som en af de eneste skoler i landet "ansat" en skolehund med "kontortid" tre dage om ugen – nu køres en ny i stilling

Af
Grethe Bo Madsen

skolehund Findes der noget bedre, end at begrave næsen i hundepels og nusse med en logrende ven? På Columbusskolen i Skovby, der gennem de seneste år har haft skolehunden Malik "ansat", er endnu mere firbenet lykke rykket ind i form af hundehvalpen Siska på 13 uger.

Siska, der for kort tid siden flyttede ind hos Maliks "mor", Gitte Ipsen fra Gl. Rye, er dog kun med et for at hilse på eleverne. Der går nemlig endnu et stykke tid, inden den er gammel nok til at starte på uddannelsen som skolehund.

"Den skal være over et år, inden den kan mental-testes og så skal den også igennem et udvidet dyrelægetjek," forklarer Gitte.

For Bastian Sander Stormfeldt Hjarsen, Noah Ernstsen Pettersson og Bertram Borg Sørensen er skolehunden Malik en glæde i hverdagen på Columbusskolen. De var med til at oplære Malik, da den blev uddannet til skolehund, og nu glæder de sig til flere besøg af

For Bastian Sander Stormfeldt Hjarsen, Noah Ernstsen Pettersson og Bertram Borg Sørensen er skolehunden Malik en glæde i hverdagen på Columbusskolen. De var med til at oplære Malik, da den blev uddannet til skolehund, og nu glæder de sig til flere besøg af "lillesøster" Siska.

En af de første

Malik var en af de første i landet, der blev udlært som skolehund i 2017, og Gitter håber, Siska bliver godkendt som skolehund og kan nå at blive oplært, inden Malik skal på pension.

"Malik er seks og et halvtår nu, og kan blive ved tre-fire år endnu. Til den tid håber jeg, Siska er uddannet og klar til at tage over," fortæller hun.

Mens Malik var i lære, fulgte Gitte fast en klasse på skolen, og tre af drengene her fra, Bastian, Noah og Bertram, er ikke i tvivl om, at en skolehund gør skoledagen lettere.

"Det er sjovt at være sammen med Malik. Både når vi læser med hende, laver matematik eller bare leger. Vi er rigtig glade for Malik, især når vi har det svært, så hjælper hun en til at få det bedre. Så sidder vi og nusser med hende eller går en tur med hende," forklarer de.

Malik spreder glæde

"Malik hjælpe os til at få det bedre. Hun sørger for, at man falder til ro og bedre kan koncentrere sig. Og hvis man ikke er så god til at læse, så gør det ikke noget, for hun gider godt at lytte alligevel. En skolehund diskriminerer ikke, den er ligeglad med hvordan man er. Hunde kan bare godt lide en for den man er," uddyber de.

"Malik spreder glæde og det er skønt, der nu kommer en ny generation af skolehunde," tilføjer Bertram.

Gitte nikker. En skolehund tager brodden af mange situationer og så har den næse for, hvordan folk har det, forklarer hun.

"Jeg har mit eget kontor nu, og det sker tit, at en elev banker på og spørger, om de lige kan få lidt Malik-tid. Malik er deres helle og et fristed. Så sidder de lidt og kæler for Malik, og vi taler måske lidt om, hvad det er, der er svært."

"Jeg synes, jeg har verdens bedste job. Det er dejligt, at kunne hjælpe et barn, der har svært ved at komme af med vreden eller 'ked af det'-heden, og her er Malik helt fænomenal. Børnene kommer også ind til mig, for at læse højt for Malik. Hun kan mærke, om de er oppe og køre og har behov for at blive dæmpet, eller om de har en dårlig dag og har behov for lidt kærlig hundeomsorg."

Malik møder op på arbejde sammen med Gitte tre dage om ugen på Columbusskolen. Noget af tiden er Gitte på sit kontor, men ofte er Malik og eleverne udenfor, hvor Malik er god til gemmeleg og til storhittet – skattejagt – hvor Gitte har gemt dåser med hundekiks og karameller.

Møde uden forbehold

"At blive mødt af Malik er helt uden forbehold og med tydelig fysisk glæde. Malik er altid glad for at se én. Vi voksne lægger os i selen for at hilse på hver eneste af eleverne her på skolen, så de kan se, at vi også er glade for at se dem, men selv når vi gør os rigtig umage, så kan vi ikke logrer med hele kroppen, sådan som Malik. Uanset om man er god til at afkode kropssignaler eller ej, så er ingen i tvivl om, at Malik er glad for at se dem."

Sådan lyder svaret fra skoleleder Lene Hvirvelkær, på spørgsmålet om, hvad det er, en skolehund som Malik kan, som er helt specielt.

"Og det er meget vigtigt. Vi har med en gruppe børn at gøre, der har oplevet ikke altid at blive mødt med glæde af klassekammerater og måske også voksne. Her på skolen er det vigtigt, at alle børn bliver mødt med anerkendelse og en følelse af, at de er gode, og at det er dejligt at se dem. Og her spiller Malik en stor rolle, fordi halen altid logrer og øjnene stråler," uddyber hun.

"Helt lavpraktisk, så er Malik den samme, uanset om man hakker i det, mens man læser. De får en fuldstændig fordomsfri stund. Hunden afbryder dem ikke for at rette. den ligger bare og vipper lidt med halen og har al den tid i verden, der skal til, for at man får læst de der besværlige linjer. Og derfor slapper børnene af, når de læser højt for Malik, forklarer skolelederen."

"Og sidste men ikke mindst, så er Malik vigtig, fordi hun er med til at skabe en dejlig atmosfære i vores hus. Når man skal omgås Malik, så lærer man, at hunde har det bedst, hvis man selv forholder sig roligt og holder sin stemme i et bestemt toneleje. Det smitter af på adfærden blande eleverne, at de ved, at Malik har brug for, at de opfører sig sådan. Det har betydning for kulturen her, at vi skal huske at tage hensyn til Malik. Og som en sidegevinst, så er det jo også rart for os selv – børn såvel som voksne."

Publiceret 26 June 2020 11:30