Skanderborg Kommune og Banedanmark er i clinch om betalingen af et jernbanebroprojekt.

Skanderborg Kommune og Banedanmark er i clinch om betalingen af et jernbanebroprojekt.

Hov-hov:

Banedanmark vil løbe fra aftale med kommunen

Skanderborg Kommune kan få ekstraudgift på 7 mio. kr. på togprojekt

Af
Claus Sonne

Et uskønt og unormalt forløb.

Sådan beskriver Frederik Gammelgaard, direktør i Skanderborg Kommune, en situation der er opstået i forbindelse med den igangværende elektrificering af jernbanestrækningen fra Fredericia til Aalborg. En situation, hvor Banedanmark efter Skanderborg Kommunes opfattelse er løbet fra en aftale og har kastet en regning på 7 mio. kr. efter Skanderborg Kommune.

Og hold lige fast, for det er lidt indviklet...

I forbindelse med elektrificeringen af banestrækningen skal en række broer over jernbanen hæves eller bygges om, heraf en håndfuld i Skanderborg Kommune. Nogle steder skal der laves 'tillægsprojekter' ved broerne. I 2017 lavede Skanderborg Kommune og Banedanmark, der står for arbejdet, en aftale om den kommunale medfinansiering af de mange - og dyre - projekter. Nogle måneder efter meddelte Banedanmark, at kommunen hang på udgifterne i forbindelse med etableringen af en stibro i Hørning, over Skanderborgvej. Pris: 5,5 mio. Årsagen var, at Skanderborg Kommune overtog udgiften, da Århus Amt, der havde lavet en aftale med Banedanmark, blev nedlagt.

Det er altså ikke sådan, slet ikke, at det normalt foregår, når vi laver aftaler med en statslig institution

Løsningen på denne økonomiske udfordring var for Skanderborg Kommune at fravælge nogle tilvalg ved broerne på Lynghøjvej og Låsbyvej og i stedet anvende besparelsen herfra til finansiering af udgiften i Hørning. Besparelsen var sammenlagt på 7 mio. kr. Den beslutning blev meddelt Banedanmark.

Ny kurs fra Banedanmark

Ved et møde i september 2019 meddeler Banedanmark imidlertid Skanderborg Kommune, at denne ikke kan bruge besparelsen fra Lynghøjvej og Låsbyvej til projektet i Hørning. Det sker efter en fornyet juridisk vurdering, der henviser til den såkaldte Vejen-dom.

"Her meddeler vi Banedanmark, at de ikke kan løbe fra en aftale, der er indgået for tre år siden. Og det er der, sagen står lige nu. Derfor har vi i Direktionen opfordret Byrådet til at kontakte Trafikministeriet og Kommunernes Landsforening for at få Banedanmark til at holde sin del af aftalen," fortæller Frederik Gammelgaard og fortsætter:

"Vi forsøger ikke at løbe fra, at vi skal betale for stibro-projekter i Hørning. Men vi anfægter dels, at Vejen-dommen kan bruges i denne sammenhæng, samt altså at Banedanmark kan løbe fra aftalen."

Har ikke lige pengene

De 7 mio. kr., der blev sparet ved broerne på Lynghøjvej og Låsbyvej, skulle, ud over at finansiere stibroen i Hørning, også betale en perronforbindelse på Stilling Station, som skal genåbne i 2022. En sådan forbindelse er nemlig ikke et lovkrav. Og derfor vil Banedanmark ikke betale for den.

"De 7 mio. er ikke nogen, vi sådan lige har. Ender det med, at vi hænger på hele regningen, skal vi tage pengene fra noget andet i forbindelse med udarbejdelsen af budgettet for 2021," konstaterer Frederik Gammelgaard, der undrer sig over forløbet.

"Det er altså ikke sådan, slet ikke, at det normalt foregår, når vi laver aftaler med en statslig institution," fastslår han.

Publiceret 07 June 2020 11:30