Asbjørn Dencker Mangs Sørensen fra Skanderborg har lanceret et nyt vitamintyggegummi lige midt i coronakrisen. Pressefoto

Asbjørn Dencker Mangs Sørensen fra Skanderborg har lanceret et nyt vitamintyggegummi lige midt i coronakrisen. Pressefoto

Ung iværksætter fra Skanderborg lancerer vitamintyggegummi

Asbjørn Dencker vil med brandet Eace Vitamin Gum have danskerne til at tygge deres vitaminer. På trods af coronakrisen lancerede de i Matas og 7-Eleven i sidste uge

59 procent af danskerne tager en form for vitamintilskud, men 40 procent har svært ved eller kan ikke lide at sluge piller.

Det var de to tal, der overbeviste den dengang studerende Asbjørn Dencker om, at han havde fat i noget.

Men den unge iværksætter havde ikke regnet med, at de to år efter skulle lancere deres nye vitamin-tyggegummi i butikker landet over midt i en Corona-krise. Alligevel holder det lille start-up hovedet højt.

"Det er selvfølgeligt ikke ideelt at skulle lancere et nyt produkt midt i en krisetid. Men samtidigt holder vi hovedet højt. Der er jo så mange brancher, der er langt hårdere ramt," udtaler Asbjørn Dencker i en pressemeddelelsen.

Samtidig erkender iværksætteren, at det er svært at spå om fremtiden lige nu.

"Vi er i en meget turbulent tid, butikkerne er pressede, der er færre handlende, og det gør selvfølgelig at tingene går lidt langsommere end de plejer. Men der er jo ikke andet at gøre end at håbe at vi hurtigt er ovre på den anden side og så bare kæmpe videre."

Asbjørn Dencker Mangs Sørensen på 25 år er uddannet fra Copenhagen Business School med en bachelor i International Business & Politics og har gjort det som selvstændig, siden han var 17 år gammel.

Blandt andet har han lavet en velgørenhedsplatform, der gjorde det muligt at donere penge til velgørenhed ved at se reklamer på sin telefon.

Lang tid undervejs

Han har i denne virksomhed teamet op med Ziggi Harttun, 24 år, der er under uddannelse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole på linjen Grafisk Design og har arbejdet som freelance grafisk designer i egen virksomhed siden 2017 og desuden er trommeslager for flere danske artister.

Det var en lang proces fra at idéen om tyggegummi med vitaminer opstod, til at produktet var klar til lancering i butikkerne.

For det er ifølge dem et relativt kompliceret produkt.

"Det var vigtigt for os, at produktet både var effektivt, men også havde en lagvarig og god smag uden unødige tilsætningsstoffer. Der var altså mange krav. Derfor har vi også valgt udelukkende danske samarbejdspartnere, der er med til at sikre et produkt af højeste kvalitet og transparens".

Det var et valg, der også skulle vise sig heldigt, da det lille start-up landede aftaler med både Matas og 7-Eleven lige op til Corona-krisens start.

"Når verden pludseligt lukker ned, bliver man endnu mere taknemmelig for, at man har produktion tæt på. Generelt ser vi en stor fordel i at være tæt på vores produktion, og jeg tror, at det er en tendens, der måske bliver større efter krisen," siger Asbjørn Dencker.

Publiceret 14 May 2020 18:30