Den gule bybus nr. 21 er blevet grøn indeni. Foto: Pressefoto

Den gule bybus nr. 21 er blevet grøn indeni. Foto: Pressefoto

Nu er 21'eren blevet grøn:

Bybus kører på biodiesel

Fra på mandag kører bybus nr. 21 på en ny type brændstof, der mindsker CO2-udledning med 85 procent

OBS: PÅ GRUND AF LOGISTISKE UDFORDRING ER PROJEKTET UDSAT EN MÅNEDS TID...

Trafik- og transport står for en væsentlig del af CO2-aftrykket i Skanderborg Kommune. Nu har kommunen i samarbejde med Midttrafik og Arriva taget endnu et skridt i den grønne omstilling, der skal mindske klimabelastningen på området.

De to bybusser i Skanderborg (rute 21) kører fra mandag 18. maj på HVO-biodiesel, der er en 100 procent biologisk dieselolie. HVO-biodiesel reducerer CO2-udledningen fra busserne med ca. 85 procent årligt i forhold til almindelig diesel.

"Nu er der mulighed for at få dobbelt grøn samvittighed ved at tage bybussen i Skanderborg. At lade bilen stå er i sig selv grønt, og det dobler vi nu op ved at erstatte almindelig diesel med næsten CO2-fri biodiesel i busserne," siger Claus Leick, formand for Miljø- og Planudvalget i Skanderborg Kommune.

Bæredygtigt brændstof

HVO står får ’Hydrotreated Vegetable Oil’ og er en såkaldt 2. generations biodiesel. HVO-biodiesel kan være sammensat af mange forskellige brintbehandlede bæredygtige affalds- og restprodukter.

"HVO-biodiesel består bl.a. af restprodukter fra majs, brugt madolie og animalsk affaldsfedt fra fødevareindustrien. Biodiesel virker i langt de fleste motorer og har ikke krævet ændringer af de to busser, der udgør bybussen i Skanderborg," siger Jens Peter Langballe Sørensen, leder af Vej & Trafik i Skanderborg Kommune.

mj

Publiceret 13 May 2020 11:30