Fra venstre er det Troels Hansen, Rikke Outzen, Daniel Karlsen, Nanna Kristoffersen og Anne Bøgelund. Pressefoto

Fra venstre er det Troels Hansen, Rikke Outzen, Daniel Karlsen, Nanna Kristoffersen og Anne Bøgelund. Pressefoto

"Vi er stolte over at være en del af Skanderborgs vækst og udvikling"

Ejendomsmæglerfirmaet John Frandsen fejrer 25 års jubilæum

bolig Det var alt andet end en aprilsnar, da John Frandsen den 1. april 1995 slog dørene op til hans allerførste boligbutik.

Det var i en nedlagt bladkiosk på Mariagervej i Randers, hvor firmaet faktisk også har en afdeling i dag. I skrivende stund består Ejendomsmæglerfirmaet John Frandsen af 30 boligafdelinger og flere er på vej.

Én af afdelingerne er placeret i Skanderborg, hvor der opleves en solid vækst i boligsalget.

Daniel Karlsen, partner i John Frandsen Skanderborg, har en god mavefornemmelse, når det drejer sig som udviklingen i Skanderborg Kommune.

Vækst i Skanderborg

"Vi har gennem længere tid oplevet, at flere boligkøbere kigger efter bolig i en større radius af Aarhus. Her byder Skanderborg på en god samlet pakke for både børnefamilier og seniorer," forklarer han i en pressemeddelelse til UgeBladet.

"Især vægter køberne Skanderborgs gode infrastruktur, naturen og handelslivet. Det er en fornøjelse af drive mæglerforretning i så gode rammer, og jeg ser meget positivt på den fremtidige vækst og udvikling i Skanderborg. Den er vi stolte over at være en del af," konstaterer Daniel Karlsen.

Meget er ændret på 25 år

Nu er vi i 2020 og 25 års jubilæumsdagen er tæt på. Sådan et jubilæum får naturligt tankerne til at flyve lidt tilbage til, hvordan det var dengang for 25 år siden og den udvikling, der er sket i løbet af årene.

Hverdagen, teknologien, markedsføring, regelsæt og stort set alt andet har ændret sig væsentligt.

"Jeg kan huske, at markedsføring dengang var en halvsides avisannonce med sort/hvide fotos og meget sparsomme informationer om boligen. Når der skulle tages fotos af boligerne, var ejendomsmægleren selv ude med kameraet, afleverede filmen hos fotohandleren og hentede ugen efter et sæt med 10 kopier af farvefoto – som vi så klæbede fast på salgsopstillingen," fortæller Tom Madsen, Ejendomsmægler & valuar, Partner i Ejendomsmæglerfirmaet John Frandsen.

Internettet var dårligt nok opfundet og var i hvert fald ikke-eksisterende på boligmarkedet. E-mail fandtes ikke – til gengæld fandtes et fungerende postvæsen...(!) - og telefax.

Mobiltelefonen var ny og moderne, og voldsomt dyr. Når ejendomsmæglerne havde aften- og weekendvagt var det på fastnet-telefonen, og man var enten hjemme, eller fik aktiveret sin bedre halvdel til at give en hånd med at passe vagttelefonen.

"Så jo – det er heldigvis blevet meget mere fleksibelt, effektivt og kundeorienteret at være ejendomsmægler i løbet af de seneste 25 år," understreger Tom Madsen.

Fokus på uddannelse

Uddannelseskravene for ejendomsmæglere har også ændret sig væsentligt.

"Heldigvis, efter min mening. Det er kun uddannede og godkendte ejendomsmæglere, der i dag kan åbne forretninger, og i alle handler skal der være en ansvarlig ejendomsmægler, der påser at alt går efter bogen. Det giver meget mere tryghed for både købere og sælgere," forklarer Tom.

Hvad så med fremtiden?

En ting er sikkert – udviklingen stopper ikke. ifølge Tom Madsen vil uddannelseskravene vokse og kravene til faglighed vil i endnu højere grad give ejendomsmæglerbranchen en rådgiverrolle, fremfor overvejende at handle om salg.

Nye teknologier, som f.eks. virtual reality vil blive helt almindeligt ved boligpræsentationer og ombygningsmuligheder.

"Markedet vil formentlig også blive endnu mere liberaliseret, hvor man for eksempel kan forestille sig at alle boliger er til salg hos alle mæglere - og at det er mægleren med køberen, der gennemfører handelen. Sådan er det bl.a. i USA i dag, og mon ikke det kommer over til os i Danmark," funderer Tom Madsen.

Coronakrisen spøger

"Vi kan ikke se tilbage eller frem uden også at forholde os til nutiden – og ikke mindst den højaktuelle Corona-krise. Vi har som virksomhed gjort os umage for at leve op til vores ansvar, både overfor samfundet, vores kunder og ansatte. Vi har bestemt ikke taget let på situationen. Her har det faktisk hjulpet at vi igennem firmaets 25 års historie har mødt og kommet igennem flere kriser, lige fra IT-boblen, finanskrisen og andre større og mindre hændelser. Den erfaring har vi stor gavn af, og uanset hvor slemt tingene kan se ud lige nu, så tør jeg godt at love at også denne krise kommer vi alle igennem. Og jo bedre vi er til at gøre de rigtige ting hele tiden, jo hurtigere kommer vi tilbage på sporet igen"

Publiceret 23 March 2020 14:00