Michael Ramlau Hansen, Global Brand Manager i AVK, har stort fokus på virksomhedens bæredygtighed. Foto: Sonne

Michael Ramlau Hansen, Global Brand Manager i AVK, har stort fokus på virksomhedens bæredygtighed. Foto: Sonne

AVK har bæredygtighed i sit DNA

Skovby-virksomheden tænker i den grad grønt og kræver det samme af sine partnere

Af
Claus Sonne

Hvis AVK har en farve, så er det helt sikkert den karakteristiske blå, der pryder de fleste af virksomhedens ventiler. Men virksomheden er også farvet grøn. Grøn som i bæredygtighed.

Skovby-virksomheden, der har kunder over det meste af verden, og cirka 4500 ansatte, har nemlig sat kraftigt fokus på bæredygtighed. Og det er der flere årsager til. En af disse handler om et fylde ordrebogen, fortæller Michael Ramlau Hansen, Global Brand Manager i AVK.

"Vi oplever tit, at vi, for at komme i betragtning til en ordre, skal opfylde nogle krav om bæredygtighed. Det gælder eksempelvis i forhold til offentlige udbud i Belgien og i Stockholm. Her kigger man blandt andet på vores udledning af CO2 og emballagebehandling, og er vi ikke bæredygtige nok her, så kommer vi ikke i betragtning til en ordre på fx 20 mio. kr. Men det er vi," lyder det med et smil og en fortsættelse:

"Sådan nogle krav har jo tvunget os til at tage nogle valg og til at kigge på os selv som virksomhed. Og selv om det dybest set selvfølgelig handler om, at vi skal sælge nogle ventiler, så handler det også om, hvilket firma vi vi være. Og hvilke medarbejdere vi vil tiltrække. Så vi tænker grønt og bæredygtig. Alt andet ville klinge hult, når vores produkter blandt andet er med til at skaffe rent vand rundt om i verden og dermed være med til at gøre noget ved, at der hvert år dør 2,6 mio. mennesker pga. vandbårne sygdomme."

Krav til leverandører

AVK’s tilgang betyder, at virksomheden også stiller krav til sine underleverandører, der ganske enkelt skal leve op til de 10 principper, der er udformet i UN Global Compact, der handler om menneskerettigheder, arbejdsmiljø, klimaet og kampen mod korruption.

"Vi er så store på markedet, at vores leverandører typisk følger de opstillede krav. Og vi tjekker samtlige leverandører i hele verden, når de acccepterer en ordre. Selv vores store kinesiske samarbejdspartnere er med," fortæller Michael Ramlau Hansen.

Internt fokus

Det er imidlertid ikke kun i samarbejdet med leverandører og kunder, at AVK tænker i bæredygtighed. Det sker også på de indre linjer, både de hjemlige og de lidt fjernere.

Vores mål er have nul affald til deponering og genbruge nærmest alt i vores produktion

"Vi har vores eget støberi i Kina, der opererer efter ”Lost Foam teknologien. Det giver en del besparelser i forhold til energi, støbegods og det nødvendige støbesand, der, indtil vi finder en måde at genbruge det på, bliver kørt i deponi. Vi har en fabrik i Norge, der blandt andet laver kloakdæksler og benytter vandkraft som energiform. Der skal vi have lagt mere tonnage op," forklarer Michael Ramlau Hansen og tilføjer:

"Vores mål er have nul affald til deponering og genbruge nærmest alt i vores produktion - og også eksempelvis vores madaffald fra vores kantine her i Skovby. Så mangler vi bare, at Skanderborg Kommune bliver klar til at modtage det..."

Er I klimatosser?

"Ha-ha... Det må du gerne. Og jeg er personligt også en klimatosse. Vi er i en position, hvor vi kan være med til at gøre en forskel, og så skal vi selvfølgelig det. I lidt mindre målestok, men også vigtigt, glæder jeg mig over, at vi på AVK tit har besøg af skoleklasser, der hører om vandprojekter og tager tilbage og laver forsøg med vand. Det er så vigtigt, at vi klæder en ny generation på til at passe på på vand og vores andre ressourcer," fastslår Michael Ramlau Hansen.

Publiceret 22 March 2020 11:30