Akustik Design i Skanderborg brugte blot to dage på at udvikle en skærm, der beskytter fx personalet i et apotek mod coronasmitte. Pressefoto

Akustik Design i Skanderborg brugte blot to dage på at udvikle en skærm, der beskytter fx personalet i et apotek mod coronasmitte. Pressefoto

Skanderborg-firma lynproducerede 'corona-skærm'

Akustik Design skulle kun bruge få timer på at sætte sikkerhedsprodukt i produktion

Da en kunde henvendte sig til firmaet Jysk Indretning i Viborg med et ønske om at lave en skrankeafskærmning til beskyttelse mod coronasmitte, så vidste direktør Niels Peter Andersen godt, hvor han skulle henvende sig: Akustik Design i Skanderborg.

Og vupti: Kun tre dage efter stod et færdigt produkt klart.

"Vi har tidligere udviklet produkter som akustiske skærmvægge og lignende, men det her slår alle rekorder i udviklingsarbejdet," fortæller Bjarne Knudgaard Larsen, direktør i Akustik Design og tilføjer, at produktet var udviklet og produktionen sat i gang ganske få timer efter den før-ste henvendelse.

Bare to dage senere var de første skærme leveret og taget i brug.

Vi har tidligere udviklet produkter som akustiske skærmvægge og lignende, men det her slår alle rekorder i udviklingsarbejdet

Produktet er ganske enkelt. Skærmen består af aluminiums-profiler og ægte plexiglas, som ikke bliver ridset og derfor løbende kan rengøres effektivt. Skærmen sikrer at kunde/klient og medarbejder ikke smitter hinanden, men alligevel kan være i rimelig tæt kontakt. Alle dele kan nemt og sikkert rengøres og sprittes af, så man sikrer at nødvendig kontakt ikke udvikler smittefare for nogen af parterne.

Produktet sælges via f.eks. Jysk Indretning, Viborg og AB Akustik, Skanderborg.

"Vi har fået mange reaktioner og har nu allerede solgt 100 stk. på ganske få dage," siger Niels Peter Andersen.

"Vi har sendt materiale ud til potentielle kunder, primært læger og apoteker, og der er enkelte der synes, at vi udnytter situationen, men dels synes vi, at vi hjælper med at løse et problem, og dels må vi jo sikre vore virksomheder ved at udvise noget hittepåsomhed. Og endelig var det faktisk en henvendelse fra et apotek, som satte det hele i gang," lyder det fra Per Knudgaard Larsen.

Publiceret 21 March 2020 11:30