Stjærskolen har så mange kvaliteter, at endnu flere børn og unge kunne få glæde af den. Derfor er ideen om en 2-sporet udskoling på Stjærskolen en rigtig god ide, ifølge Marie Hulgaard. Privatfoto

Stjærskolen har så mange kvaliteter, at endnu flere børn og unge kunne få glæde af den. Derfor er ideen om en 2-sporet udskoling på Stjærskolen en rigtig god ide, ifølge Marie Hulgaard. Privatfoto

Debat:

Hvorfor er størrelsen så vigtig? Ny skolestruktur i Skanderborg

Marie Hulgård, Enebærvj 1, 8464 Stjær, mor til 3 børn på Stjærskolen og medlem af skolens trivselsråd

Debat Der er mange følelser og 'synsninger' i skolepolitik. Nogen tror, at en stor skole er løsningen for alle elever, andre sværger til de små og nære skoler, mens endnu andre mener, at et sceneskift skal være obligatorisk for alle eleverne, når de når til 7. klasse. Fælles for alle tre holdninger er, at de afspejler et verdenssyn, hvor en person tror, at han/hun ved, hvad der er bedst for alle personer i en meget forskelligartet gruppe, nemlig vores unge mennesker i 7. klasse.

Jeg er enig i, at de har nogle fundamentale ting til fælles:

- De er ca. samme alder

- De (eller deres forældre) har valgt, at de er en del af den danske folkeskole

- De skal igennem samme pensum

- Og vi vil dem det allerbedste- både forældre og politikere

Men - og det er et stort men - hvor er den politiske forståelse for, at vores børn og unge er forskellige og ikke nødvendigvis lærer på samme måde? Hvorfor skal kommunens skolepolitik være 'one-size-fits-all' uden respekt for de lokale kompetencer, hver skole besidder i dag?

En skole som Stjærskolen giver eleverne en særlig ballast. Den lokale forankring betyder tryghed, ejerskab og fornemmelsen af at indgå i et fællesskab, der går på tværs af klasser og årgange.

Udover fagligt dygtige elever (som påvist i Politikens karakterrangliste for Danmarks folkeskoler marts 2019, hvor Stjærskolen rangerer som d. 15. bedste i landet), kommer Stjærskolens elever ud fra deres folkeskoletid med sociale kompetencer, fordi de udover egen læring også får et ansvar for egen, men også de mindre klassers trivsel, blandt andet får man i 5. klasse en særlig venskabmakker fra 0. som man hjælper til rette på skolen og følger alle de år, man går sammen.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om, hvordan man dyrker og styrker elevernes sociale kompetencer på de store skoler i Skanderborg Kommune, men baseret på min egen skoletid kan jeg se, at Stjærskolen gør en exceptionel indsats på området, og jeg kan mærke på mine børn, at det betyder noget og giver dem en tryghed i hverdagen, der betyder, at de kan koncentrere sig om at lære noget, hvilket vel må være folkeskolens fornemste opgave.

Forskellige elever har forskellige behov. Jeg ønsker for Skanderborg Kommune, at den bliver ved med at være et sted, hvor der er plads til forskellige løsninger, også på skoleområdet.

Lad være med at hævde, at kvalitet afhænger af størrelsen på skolen. Det kan ikke underbygges med fakta, tværtimod viser Stjærskolens resultater på både karakterer og trivsel, at mindre skoler sagtens kan tilbyde lærerne professionelle læringsfællesskaber i en grad, så deres undervisningen styrker, udfordrer og uddanner eleverne.

Stjærskolen har så mange kvaliteter, at endnu flere børn og unge kunne få glæde af den, så derfor støtter jeg en 2-sporet udskoling på Stjærskolen, en del af Stjær i udvikling.

Publiceret 29 January 2020 12:15