I år er Mikkel Blochs sommerferie især gået med at forberede lanceringen af en helt ny webshop for Skitour.dk. Den er netop gået i luften. Privatfoto

I år er Mikkel Blochs sommerferie især gået med at forberede lanceringen af en helt ny webshop for Skitour.dk. Den er netop gået i luften. Privatfoto

Nu kan skiferien blive lokal ...

... I hvert fald er Skitour.dk nu kommet på Mikkel Blochs skanderborgensiske hænder

Af
Christina S. Johansen

Skanderborg Nu er det efterårsferie og her i ferien beslutter rigtig mange, hvor de skal hen på skiferie.

I år er der en skanderborgensisk udbyder at vælge mellem.

42-årige Mikkel Bloch fra Bakkerne i Skanderborg overtog nemlig Skitour.dk 1. januar i år.

"Fra september begynder salget af skirejser støt og roligt at tage fart. Særligt i efterårsferien samt mellem jul og nytår er der mange, som booker deres ferie, og uge syv er selvfølgelig den absolutte højsæson for skiferier," siger Mikkel Bloch, efter netop at have forklaret det lidt specielle ved at have fået et arbejde, der er så sæsonbetonet som et skiferie-rejsebureau nu engang er.

"I marts lukker sæsonen ned, og så er der meget stille i april til august. Der er kun få, som booker deres rejser på det tidspunkt. Men her skal jeg jo så kigge efter nye destinationer og genforhandle med dem, vi allerede har - alt fra hoteller, til liftkort, skiskoler og skiudlejning. Ja, kort sagt skal jeg bruge tid på at udvikle firmaet," siger Mikkel Bloch.

Kendte den tidligere ejer

Skitour.dk har eksisteret siden 2006.

Tidligere ejer Henrik Tang solgte både snescooterrejser, motorcykelrejser og skirejser og havde derfor fået rigeligt at lave.

Han troede vist egentlig bare, at det var et socialt kaffebesøg, men jeg skulle altså lige vide noget mere om det her rejsebureau

Mikkel Bloch da han mødtes med den tidligere ejer Henrik Tang, der havde sagt: Du kan købe et rejsebureau af mig!

Så da Mikkel Bloch henvendte sig til sin gamle ven gennem 20 år og gav udtryk for at ville tilbage i rejsebranchen, slog Henrik Tang til med en kæk kommentar:

"Du kan da købe et rejsebureau af mig."

"Jeg sagde til ham, at vi da kunne mødes til en snak. Så vi lavede en aftale. Han troede vist egentlig bare, at det var et socialt kaffebesøg, men jeg skulle altså lige vide noget mere om det her rejsebureau," fortæller Mikkel Bloch med et smil.

"Men det er jo ikke ligefrem gratis at købe et rejsebureau. Vi kender dog hinanden så godt, og han ved, hvad jeg står for og er tryg ved, at det er mig, som overtager, så vi fik lavet en rigtig god aftale," fortsætter Mikkel Bloch, der tidligere har haft en direktørstilling i et andet rejsebureau.

Da han fik en datter valgte han dog at skifte job for at få familielivet til bedre at gå op.

Et fleksibelt arbejdsliv

I dag er børnene i midlertid blevet ni og 13 år, og han er igen klar til at indtage rejsebranchen efter 13 år hos Europcar - senest i en mellemlederstilling.

"Det passer mig godt at være min egen chef og have et fleksibelt arbejdsliv, hvor jeg bedre selv kan bestemme, udvikle og præge tingene. Desuden var jeg kommet langt væk fra kunderne, og jeg nyder nu igen at være kommet tættere på dem," siger han og fortsætter:

"Jeg skal naturligvis vænne mig lidt til kun at være mig selv. Det er da specielt, at der uden for sæsonen kan være dage, hvor telefonen ikke ringer. Det er mærkeligt, når jeg er vant til, at der har været tryk på. Men så har jeg arbejdet lidt i kontorfællesskab, og hvis det bliver ved at gå så godt, som det gør nu, satser jeg på, at jeg skal bruge flere folk indenfor en overskuelig fremtid."

Publiceret 19 October 2019 11:30