"Jeg vil gerne være en slags rollemodel og vise dem, at det kan vendes til en positiv drivkraft og kampgejst, som kan holde en selv motiveret, når det er svært. Det kan virkelig gøre en stor forskel, og det er en evne, man også kan bruge i andre sammenhænge af sit liv," siger Mathias Holme Andersen.

Mathias fik 10 i dansk - selvom han er ordblind

Mathias Holme fra Galten fik selvtillid, motivation og gode karakterer på HF

GALTEN Mathias Holme Andersen fra Galten er ordblind og tvivlede på, at han kunne klare HF. Men med de rigtige hjælpemidler klarede han sig så godt, at han i dag studerer på Aarhus Universitet. Målet er at guide andre ordblinde gennem uddannelsessystemet.

Til den afsluttende eksamen på HF fik Mathias Holme Andersen et 10-tal i dansk. Det var aldrig nogensinde sket før, at han havde fået så høj en karakter. Heller ikke i folkeskolen.

Han tog sig til hovedet og var helt mundlam. Hans mor og søster, der ventede med studenterhue, champagne og jordbær uden for eksamenslokalet, begyndte begge at græde.

Selvom hver eneste dag ikke var lutter lagkage, så tog jeg altid ind på skolen, fordi det var et rart sted at være på grund af lærerne og vennerne.

Kæmpet og knoklet

For Mathias, der hele sin skoletid har kæmpet og knoklet med lektierne på grund af sin ordblindhed, var den sommerdag på SCU i Skanderborg en milepæl af de helt store.

"Det var fuldstændig urealistisk og helt vanvittigt, at jeg kunne få 10-taller. Mig! Men det viser bare, at på HF blev jeg mødt, som den jeg er. Jeg fik de hjælpemidler, den støtte og opbakning, som skubbede mig i den rigtige retning. Selvom hver eneste dag ikke var lutter lagkage, så tog jeg altid ind på skolen, fordi det var et rart sted at være på grund af lærerne og vennerne. Jeg havde aldrig drømt om, at det kunne være så godt at gå i skole," fortæller den 22-årige Mathias Holme Andersen.

Direkte mod universitet

Han blev færdig med den to-årige HF i 2016 og havde så højt et karaktergennemsnit, at han året efter kunne søge ind på Uddannelsesvidenskab på Aarhus Universitet via kvote 1.

Jeg er også blevet mere udadvendt og har det super godt socialt med de andre på studiet.

"Jeg havde ikke forestillet mig, at jeg ville komme til at læse på universitetet. Og jeg har da virkelig også været nervøs for, om jeg kunne klare niveauet, eller om udfordringen ville være for stor for mig. Men jeg er også blevet mere udadvendt og har det super godt socialt med de andre på studiet," understreger Mathias.

Ingen it-rygsæk skolen

Vejen til universitetet har været lang og sej. I folkeskolen var der ifølge Mathias ikke den store forståelse for dét at være ordblind, og han fik ikke en it-rygsæk, som ellers indeholder de redskaber, som ordblinde skal bruge for at kunne læse og skrive – computer, software og andre værktøjer.

Efter 10. klasse vidste Mathias ikke, hvad han skulle. og fik anbefalet at tage en to ugers prøvetid på HF, der er en del af SCU – Skanderborg/Odder Center for Uddannelse med base på campus i Skanderborg.

"Prøvetiden var guld værd. Jeg fandt ud af, at jeg godt kunne være med, og samtidig virkede de to år overskuelige for mig. Det tiltalte mig også, at der ikke er karakterer i løbet af året, fordi jeg så havde et frirum til at koncentrere mig om at lære i stedet for at præstere hele tiden," forklarer Mathias.

Det tiltalte mig også, at der ikke er karakterer i løbet af året, fordi jeg så havde et frirum til at koncentrere mig om at lære i stedet for at præstere hele tiden.

Guide for andre ordblinde

På Aarhus Uuniversitet har Mathias Holme Andersen også fået en it-taske og ekstra vejledningstimer, og i 2020 bliver han bachelor i Uddannelsesvidenskab. Derefter er det planen at tage en kandidatgrad i Pædagogisk Psykologi, som skal bruges til at guide andre ordblinde gennem uddannelsessystemet, hvad enten det er i folkeskolen eller på en gymnasial ungdomsuddannelse.

"Jeg vil gerne hjælpe andre ordblinde med at opnå det, de gerne vil. Det handler meget om at håndtere sin ordblindhed mentalt og vende den til noget positivt."

wuf

Publiceret 13 October 2019 11:30