Eleverne har bl.a. lært om de forskellige plasttyper. Foto Line Høi

Eleverne har bl.a. lært om de forskellige plasttyper. Foto Line Høi

Plastik Fantastik:

Plastik på skemaet på Gudenåskolen

Gudenåskolen har siden sommerferien på tværs af årgangene arbejdet plastikproblematikker

På Gudenåskolen arbejder børnene 6 uger årligt med et fælles fagligt emne på tværs af de fleste fag. I år hedder fællesemnet ”Plastik Fantastik”, og siden sommerferien er børnene gået i dybden med at undersøge plastik på godt og ondt: hvad er plastik egentlig, hvordan bruger vi det, hvilke egenskaber, muligheder og – ikke mindst – hvilke udfordringer er der ved vores forbrug af plastik i forhold til plastikforurening? Hvad kan vi fx selv gøre hver især og sammen?

Hver fredag arbejder store og små elever desuden sammen om det fælles emne i deres onkel/tante-nevø/niece-ordning på tværs af klasserne.

Konkret har børnene blandt andet vejet og tjekket affald og plast derhjemme. De har også lært om og undersøgt forskellige typer plast, affaldssorteret deres eget affald i klassen, lavet bee-wraps og madposer af genbrugsstof, der kan bruges i stedet for plastemballage samt udviklet og designet genbrugsmøbler af forskellige plast- og genbrugsmaterialer.

Jeg synes, det er godt, at vi bliver opmærksomme på, hvor meget vi forbruger, og hvad vi kan gøre bedre

Jan Aakjær Ørberg Andersen, der er en af de ansvarlige lærere for fællesemnet, forklarer:

"Et begreb som plastikforbrug og bæredygtighed kan blive meget teoretisk og svært at forholde sig til, selv for de ældste elever, hvis det ikke bliver konkretiseret i produkter. Derfor prøver vi at konkretisere det og gøre det håndgribeligt for eleverne, når fx recycling og upcycling føres ud i livet. Den måde at lære på er en del af skolens DNA," siger han.

Ud over det faglige indhold handler emnet selvfølgelig også om fællesskab og at lære hinanden at kende på tværs af store og små – noget, som også vægtes højt på Gudenåskolen. Og spørger man børnene, synes de rigtig godt om både det, de lærer og måden, det foregår på:

"Det bedste er at lave plastikfisk af genbrug," fortæller Kaya fra 0.klasse.

"Jeg synes, det er godt, at vi bliver opmærksomme på, hvor meget vi forbruger, og hvad vi kan gøre bedre. Fx ved at genbruge flere ting, samle skrald og dåser fra naturen eller gå i genbrugsbutik," siger Maria fra 6. klasse.

De 6 ugers fællesemne om plastik mundede fredag 20. september ud i en stor fælles afslutning i skolens sal med foredrag og fremvisning af arbejde og produkter.

Publiceret 29 September 2019 11:30