Ann Voss prøver at indstille sig på, at pensionstilværelsen venter indenfor en overskuelig fremtid. Foto: CSJ

Ann Voss prøver at indstille sig på, at pensionstilværelsen venter indenfor en overskuelig fremtid. Foto: CSJ

50 år i samme job:

Et helt arbejdsliv på Silhorko

Ann Voss begyndte på Silhorko som 17-årig. Nu er der gået 50 år, og hun har stadig ikke travlt med at skulle derfra

Af
Christina S. Johansen

Stilling Startlønnen hed 525 kroner og 70 kroner som supplement til ferielønnen hver sommerferie. Frokostpauserne var delt i damer og herrer, og tiltaleformen var Frk. og Hr.

Vi er tilbage i april 1969, hvor Frøken Mathiesen så en lille annonce for 'Ingeniørforretningen Silhorko A/S – specialfirma i moderne vandbehandling' i UgeBladet Skanderborg.

Frk. Mathiesen søgte stillingen som kontorlærling trods sine blot 17 år - og hun fik den. På grund af den unge alder blev hun ansat med forældrenes underskrift.

I dag er der gået 50 år, og Ann Voss, som Frk. Mathiesen hedder i dag, er stadig ansat på Silhorko. De 50 års ansættelse blev fejret med taler, gaver og fællesspisning på Silhorko i Stilling i fredags.

Og så er det første spørgsmål, som presser sig på, naturligvis, hvorfor hun er blevet samme sted i så mange år?

"Jeg har altid været glad for mit arbejde. Jeg har fået stor frihed under ansvar og har på den måde i høj grad været min egen," siger Ann Voss.

Pensionen haster ikke

"Jeg bor jo desuden i Skanderborg, så det har også altid været nemt at komme hertil, og da mine børn var små, havde jeg mulighed for at kunne flexe min tid, så det hele passede sammen," fortsætter Ann Voss, som gennem flere år har været på nedsat tid - ja, det vil altså sige 35 timer ugentligt.

Ann Voss' arbejdsopgaver har gennem tiden været at passe receptionen og telefonen, skrive korrespondancer, udskrive ordrer og lignende. Ikke underligt får hun ros fra direktøren for sit arbejde:

"Igennem alle årene har du sat dit præg på Silhorko i form af ordentlighed, korrekthed, grundighed og kommunikation med vores kunder i øjenhøjde. Du har været garant for at ordrerne kommer rigtigt ind i systemet. Jeg ved, at når de har været igennem dine hænder, så er de i orden. Vigtigheden af detaljen og omsorg for detaljen, det karakteriserer din indsats," sagde administrerende direktør, Torben Buhl, ved fredagens festivitas.

Men hvad er det Silhorko kan, siden Ann Voss ikke har ønsket at søge væk?

"Jamen, det kan jeg ikke helt forklare. Jeg har bare følt mig godt tilpas her. Så er jeg jo også en enorm tryghedsnarkoman, og her har det været dejlig trygt," siger jubilaren.

Hun forklarer også, at det der med pensionstilværelsen ikke er noget, som hiver helt vildt i hende, som det måske gør ved mange andre mennesker.

"Jeg har fint kunnet klare mine fritidsinteresser ved siden af mit arbejde, og jeg har ikke de vilde planer for min pension," siger hun og fortsætter:

"Men jeg er da så småt ved at prøve at indstille mig på pensionen, men det er faktisk svært, jeg ved ikke hvorfor. Nu starter vi lige med at få lært nogle nye op, og så må vi se på det derefter."

Ann Voss er den fjerde i Silhorkos historie, som har nået den virkelig magiske 50 års-milepæl.

Publiceret 17 September 2019 11:30