Farverig kunst på væggene gi'r masser af trivsel og bedre resultater på bundlinjen
Fantasifuld og flot kunst på væggene skal give motiverede medarbejdere og skabe bedre resultater hos Skanderborgvirksomheden Team.blue
Skanderborg Som verden ser ud hos IT-virksomheden Team.blue i Skanderborg, er gaming, community, technology, gadget, gourmet, competition og tradition de syv ord, der bedst beskriver den internationale virksomhed og arbejdsplads.
Det er vigtigt for os at tilbyde et attraktivt arbejdsmiljø, for vi er fuldstændig sikre på, at medarbejdere, der trives i hverdagen, performer bedre
Stefan Rosenlund, CEO Team.blue
Heldigt nok har virksomheden samtidig syv mødelokaler, og de er netop nu ved at blive beriget med kæmpe store farvestrålende vægmalerier - et for hvert af de syv kendetegn. Virksomheden, der på 19 år er blevet en af Nordens største hostingselskaber med næsten 200 medarbejdere, har til den opgave allieret sig med kunstneren, Stine Hvid.
"Det er vigtigt for os at tilbyde et attraktivt arbejdsmiljø, for vi er fuldstændig sikre på, at medarbejdere, der trives i hverdagen, performer bedre og dermed giver gladere og mere loyale kunder. Samtidig er vægmalerierne et udtryk for den uformelle virksomhedskultur, der har kendetegnet team.blue siden etableringen," konstaterer Stefan Rosenlund, der er CEO i Team.blue, i en pressemeddelelse.
Glade medarbejdere er guld værd
Og motiverede medarbejdere er guld værd. Faktisk viser tidligere internationale undersøgelser, at virksomheder med meget motiverede medarbejdere har tre gange så høj overskudsgrad som virksomheder med lav medarbejdermotivation.
Ifølge Dansk Erhverv er der kommet langt større kendskab til værdien af trivsel, og som en af vejene til tilfredse og produktive medarbejdere investerer erhvervsledere i langt højere grad i kunst på kontorvæggene.
"I sidste ende handler det om virksomhedernes bundlinje. Mange mennesker bliver meget påvirket af at arbejde i spændende og flotte omgivelser, og i slipstrømmen af at man som leder er blevet klar over værdien af motiverede medarbejdere, er udsmykning med kunst blevet opprioriteret som fokusområde. Det skyldes simpelthen, at medarbejdere i trivsel er mere kreative og effektive og leverer bedre resultater," forklarer Tina Buch Olsson, der er chefkonsulent for HR og ledelse i Dansk Erhverv.
Hun pointerer, at tendensen med kunstudsmykning gælder i alle brancher og på tværs af små og store virksomheder.
Kunst til leje
Det er noget, man kan mærke hos blandt andre Midtjysk Kunst Center. Her har kunstsamlingens stifter og direktør, Ole Holger Pedersen de seneste tyve år mangedoblet antallet af virksomhedskunder.
"Vi oplever en markant stigende efterspørgsel fra virksomheder i hele landet på at have ægte kunst på væggene i kontorer og kantiner. På grund af den store efterspørgsel etablerede vi i 2013 en helt ny lejeløsning, kaldet 'Kunst på Arbejdspladsen', hvor vi skifter kunsten ud hvert kvartal. Første år lavede vi 40 aftaler, og i dag har vi 240 lejeaftaler til en samlet værdi af 25 millioner kroner. Det vokser med to til tre nye aftaler hver måned. Samtidig har antallet af virksomheder, der køber kunst til udsmykning, også været markant stigende i løbet af de seneste 10 år," fortæller Ole Holger Pedersen.
-bo
Publiceret 27 August 2019 19:30