Poul Martin Bonde oplevede sin første Smukfest i 1984, og har været med på hver eneste festival lige siden. I 2002 fik han titel af Walthers officielle spindoktor og siden 2008 har han været festivalens talsmand. I 2017 overtog han posten som formand for Skanderborg Festivalklub. Foto: Grethe Bo

Poul Martin Bonde oplevede sin første Smukfest i 1984, og har været med på hver eneste festival lige siden. I 2002 fik han titel af Walthers officielle spindoktor og siden 2008 har han været festivalens talsmand. I 2017 overtog han posten som formand for Skanderborg Festivalklub. Foto: Grethe Bo

40 år:

Waltherånd, antidagligdag, fællesskab og finurligheder i bøgeskoven

Mens skovtrolden Walther har travlt med den forestående festival, har hans spindoktor, Poul Martin Bonde, tid til et lille smut ned ad Mindernes Boulevard

Af
Grethe Bo Madsen

smukfest "Min egen smukfest-debut var i 1985. Dengang var jeg musikanmelder for Stiften. Hovednavnet det år var den irske rock- og bluesmusiker Rory Gallagher. Han var et af de første rigtig store internationale navne, der besøgte festivalen. Koncerten var tre timer lang. Det var en superfin koncert på en smuk sensommeraften. Når jeg tænker tilbage på det i dag, så var det en kæmpe oplevelse. Det var første gang, jeg oplevede magien i bøgeskoven."

Mange danske navne er vokset op i skoven. Dune, The Minds of 99, Nik & Jay og Djämes Braun - helt fra start har de bands spillet her. Sneakers og TV-2 spillede her i 1981, før nogen for alvor kendte dem, og de har optrådt her gennem hele deres karriere

Festivalen krøb ind under huden, og Poul Martin Bonde kom igen. Og igen. Og igen. Hvert eneste år lige siden har han været at finde under bøgekronerne i starten af august. De første år som anmelder og senere som producer for Danmarks Radio, hvor han blandt andet var med til at tage initiativ til DR's rullende rockstation, som sendte live musik fra festivalen.

"Jeg lærte folk omkring festivalen af kende, og det udviklede sig til et støt voksende engagement. I 1990 blev jeg så spurgt, om jeg ikke kunne skrive programteksterne. Sådan kom jeg til at skrive om alle de optrædende kunstnere, og det har jeg faktisk gjort lige siden," fortæller han.

I starten af nullerne fik han titel af Walthers officielle spindoktor. I 2004 var han manden bag portrætbogen SMUK, der blev udgivet i anledningen af Smukfests 25-års jubilæum. Siden 2008 har han været festivalens talsmand, og i 2017 overtog han posten som formand for Skanderborg Festivalklub.

Ideen til den første festival blev skabt 5. juli 1979 på den musikglade skovtrold FestiWalthers 400 års fødselsdag. Faktisk er hans fulde navn Waltidur Festismuk Kærligkys Ølimund Rockilund Trold. Maskotten har været med siden den allerførste festival. Foto: Per Bille

Ideen til den første festival blev skabt 5. juli 1979 på den musikglade skovtrold FestiWalthers 400 års fødselsdag. Faktisk er hans fulde navn Waltidur Festismuk Kærligkys Ølimund Rockilund Trold. Maskotten har været med siden den allerførste festival. Foto: Per Bille

Fra upcoming bands til internationale stjerner

"Jeg er glad for, at vi i år har muligheden for at hylde både de mange frivillige, der var med i festivalens første år, og de fem unge mennesker, der var med til at skabe festivalen. De havde ingen penge, og ville egentlig bare have en fest. Deres pionerånd og ubændige trang til, at der skulle ske noget her i Skanderborg, det lagde - sammen med indsatsen fra de første års frivillige - fundamentet til den festival, vi kender i dag," konstaterer festivalformanden.

Musikken på den første festival bestod af lokale bands fra Skanderborg og omegn, med Aarhus-bandet Luna som hovednavn.

Bøgescenerne er nogle af de største scener, mange danske bands nogensinde kommer til at spille på. Det er en helt særlig oplevelse for dem, at optræde her.

"Det første år var rent vækstlag. Fra 1982 kom også de store skandinaviske navne til og hen ad vejen de internationale stjerner. Det første rigtig store internationale navn var Status Quo. Det var i 1986, og det var et vendepunkt for festivalen. At få sådan et navn ud og spille midt ude i en jysk skov. Det var stort."

Trods underskud de første år voksede festivalen stille og roligt op gennem firserne og første halvdel af halvfemserne.

"De første mange år bookede man primært de navne, man selv havde lyst til at høre," husker Poul Martin Bonde.

Nytænkning og ny profil

At det ikke var et langtidsholdbart koncept blev klart i 1997, hvor Smukfest ikke solgte det forventede antal billetter. Skulle festivalen fortsat udvikle sig, så var det nødvendigt at tænke anderledes.

Og det gjorde man så. Musikprofilen i 1998 var markant anderledes og forynget. Det år spillede både Bjørk, Green Day og RUN DMC. Det var et kvantespring - også for musikbudgettet.

"Der skulle fornyelse og nytænkning til for at festivalen kunne blive ved med at udvikle sig. Det gælder også i dag. Vi skal hele tiden forny os," understreger Poul Martin Bonde.

Vækstlaget var dog stadig en vigtig del af festivalen, og er det også i dag, hvor med Live Camp og Karrierekanonen giver mulighed for upcoming bands til at blive hørt af et større publikum. Og det er der ifølge Poul Martin Bonde gennem årene kommet mange fantastiske navne ud af det.

”Mange danske navne er vokset op i skoven. Dune, The Minds of 99, Nik & Jay og Djämes Braun - helt fra start har de bands spillet her. Sneakers og TV-2 spillede her i 1981, før nogen for alvor kendte dem, og de har optrådt her gennem hele deres karriere.”

Med formandens egne ord, er Smukfest på mange måder et af de vigtigste danske spillesteder.

"Bøgescenerne er nogle af de største scener, mange danske bands nogensinde kommer til at spille på. Det er en helt særlig oplevelse for dem, at optræde her."

Rammerne om Smukfest er mindst lige så vigtige som musikken. Krone-og-øre-mæssigt bruges cirka samme beløb på at skabe festivalpladsen og alle finurlighederne, som der bruges på at sammensætte musikprogrammet. Foto: Per Bille

Rammerne om Smukfest er mindst lige så vigtige som musikken. Krone-og-øre-mæssigt bruges cirka samme beløb på at skabe festivalpladsen og alle finurlighederne, som der bruges på at sammensætte musikprogrammet. Foto: Per Bille

Fællesskabet i centrum

Omdrejningspunktet for festivalen er frivillighed og fællesskabet, og sådan har det ifølge formanden været siden den allerførste festival.

"Noget af det særlige ved Smukfest er, at festivalen lige fra starten af har været båret af lyst og et stort engagement i frivilligheden," fortæller han.

I 1981 var der 50 frivillige. Sidste år var det tal vokset til 14.000 frivillige, der alle er medlemmer af festivalklubben. De frivillige klarer alt det praktiske. De bygger op og tager ned og servicerer gæsterne på festivalen.

Festivalen er et eksperimentarium for oplevelser. Det er aldrig godt nok. Den skal hele tiden udvikle sig. Det er ikke for at kaste vrag på det, der er og har været, men fordi det altid kan blive bedre. Det er jo det, der er vores drivkraft. At vi hvert eneste år har ambitionerne om at lave den bedst mulige festival for vores gæster.

"Der har altid været en stor glæde og stolthed hos de frivillige. De er med til at forme festivalen - det er jo deres festival, som de skaber i fællesskab."

Derfor gav det også ekstra god mening, da festivalklubben i 2014 etablerede Smukfonden.

"Smukfest har altid delt ud af sit overskud. I de første år til det lokale kulturliv og sidenhen til eksempelvis et musikprojekt i Kenya i samarbejde med netværksorganisationen Globertown, og byggeriet af en skole i Den Dominikanske Republik, som vi støttede sammen med Inubrew, " fortæller Poul Martin Bonde.

"Med Smukfonden tog vi afsæt i vores vigtigste kerneværdi: Fællesskabet. Det er fællesskabet, der har skabt overskuddet. Derfor er det oplagt at festivalen støtter dem, der ikke er del af et fællesskab, og lader dem få få glæde af den værdi, vores fællesskab har skabt," forklarer han.

Humor og finurligheder

"Hvis jeg skal pege på et særligt kendetegn hos dem, der i sin tid var med til at grundlægge festivalen, og som har været med til at præge Smukfest, så er det humoren," funderer Poul Martin Bonde.

"En Latterlig Torsdag, der kørte fra 1993-1995, er for eksempel noget af det, jeg husker tilbage på med glæde. Det var inden stand-up helt var slået igennem i Danmark, og det var meget Monty Phyton-agtigt. Men humoren har altid været der. Ofte er ideer opstået spontant. Ku' det ikke være sjovt at gøre så'n og så'n? Jo, la' os prøve det! Der har været masser af sjov og ballade, men altid med det for øje at skabe en god fest for publikum. Og det er det, finurlighederne er vokset frem af."

Igen handler det i smukformandens øjne om at have øje for fornyelsespotentialet.

"Festivalen er et eksperimentarium for oplevelser. Det er aldrig godt nok. Den skal hele tiden udvikle sig. Det er ikke for at kaste vrag på det, der er og har været, men fordi det altid kan blive bedre. Det er jo det, der er vores drivkraft. At vi hvert eneste år har ambitionerne om at lave den bedst mulige festival for vores gæster."

"Hvis jeg skal pege på et særligt kendetegn hos dem, der i sin tid var med til at grundlægge festivalen, og som har været med til at præge Smukfest, så er det humoren," funderer Poul Martin Bonde.

Meget mere end musik

Rammerne om den første festival var simple. En interimistisk scene overdækket med sammensyede presenninger og en hurtigt sammentømret mixerpult. Nu bruges der lige så meget på at skabe rammerne om festivalen og alle finurlighederne, som der bruges på selve musikprogrammet.

Set med festivalformandens øjne er målet hvert eneste år at give gæsterne en oplevelse, der ligger langt ud over det, de forventer. Det startede i 1986 med Chez Walther, landets første festivalrestaurant. Siden kom der hurtigt andre former for luksus til. Fra årtusindskiftet begyndte de forskellige temabarer at vokse frem.

"På den første festival var det lunken øl og pølser. I dag er der både de billige madboder og gourmetmad og alt der imellem. Vi vil gerne give gæsterne så mange oplevelser som muligt."

"For en stor del af publikum handler det at komme på Smukfest også om at komme ud i den her bøgeskov og opleve en festival, der er anderledes og fuld af finurligheder. Det er en stor del af det, de kommer for. De skal have en på oplevere. Og det gør Smukfest helt unik. en detaljerige måde festivalen er bygget på, Det finder du ganske enkelt bare ikke andre steder i verden."

Publiceret 06 August 2019 11:30