50 læsere får mulighed for at speeddate de lokale folketingskandidater, når UgeBladet sammen med Skanderborg Bryghus tirsdag 28. maj arrangerer et alternativt valgmøde på bryghuset. Foto: Bax Lindhardt/Ritzau/Scanpix

50 læsere får mulighed for at speeddate de lokale folketingskandidater, når UgeBladet sammen med Skanderborg Bryghus tirsdag 28. maj arrangerer et alternativt valgmøde på bryghuset. Foto: Bax Lindhardt/Ritzau/Scanpix Scanpix Danmark

Vil du speeddate de lokale folketingskandidater?

Ugebladet samler 12 lokale folketingskandidater på Skanderborg Bryghus til to timers speeddating med 50 af vores læsere

Af
Grethe Bo Madsen

Valgmøde Sidder du også nogle gange og bare ønsker, du lige kunne få ordet 30 sekunder og fortælle politikerne din ærlige mening, eller bede dem om en ordentlig forklaring? Den mulighed får du nu, og ikke bare i 30 sekunder, men hele to minutter.

Sammen med Skanderborg Bryghus inviterer UgeBladet 50 af vores læsere til speeddating med de lokale folketingskandidater tirsdag 28. maj klokken 19.00-21.00 på Skanderborg Bryghus, Danmarksvej 17 i Skanderborg.

Dem kan du møde

Vi har først og fremmest inviteret de lokale folketingskandidater, som bor i Skanderborg Kommune. Det er:

  • Dorthe Hindborg fra Socialdemokratiet, som bor i Stjær
  • Susan Kronborg fra Radikale Venstre, som bor i Skanderborg
  • Kirsten Normann Andersen fra SF, som bor i Hørning
  • Birte M. Andersen fra Venstre, som bor i Skanderborg
  • Maria Temponeras fra Enhedslisten , som bor i Bjedstrup og
  • Mira Issa Bloch fra Alternativet, som bor i Skanderborg

Desuden har vi inviteret følgende spidskandidater:

  • Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk fra Liberal Alliance
  • Niels Rosenberg fra Det Konservative Folkeparti
  • Mette Hjermind Dencker fra Dansk Folkeparti
  • Lars Boje Mathiesen fra Nye Borgerlige
  • Isabella Arendt fra Kristendemokraterne og
  • Dennis Kronborg fra partiet Klaus Riskær Pedersen

Læserne får hver især mulighed for at speeddate de 12 folketingskandidater i to minutter.

Vil du deltage i arrangementet, skal du sende en mail til redaktion@uge-bladet.dk senest fredag 25. maj. Er der flere end 50 tilmeldte, trækker vi lod.

Publiceret 15 May 2019 11:30

Debat:

At tænke sig - Nørregade som stillegade…

debat Jeg har tidligere skrevet og dokumenteret, at vejarbejdet på Adelgade fra Mindet op til Kulturtorvet, hvor man valgte at spærre Mindet til og fra Banegårdsvej i en måneds tid, hvilket så heldigvis varede to måneder at komme til byen af denne gade.

Der var blandt andet på Ladegårdsbakken og ind på Nørregade tydelig skiltning, som beskriver situationen, og på Nørregade var ligeledes skilte om, at der er spærret ved Mindet og ligeledes henvisningskilte med alternative veje ned til byen.

Alligevel blev der mange gange oplevet, at faktisk mange bilister kører helt igennem Nørregade, for så overraskende at møde afspærring til Banegårdsvej.

Hvorfor - trods klar og tydelig skiltning - fortsætter man?

Siger man til sig selv, at det nok kun gælder for de andre bilister og ikke lige mig, og går den, så går den… eller er det en 'aprilsnar'?

Nogle gange blev de frustreret holdende i nogle minutter og må så sande, at de må vende om igen på Mindet.

At tænke sig - en ellers stærkt trafikeret Nørregade som stillegade - og nu efter et par måneder igen er åbnet, som den blevet den foretrukne vej ned mod byen (det tager faktisk mindre tid at køre op til krydset ved Banegården og køre ad Banegårdsvej).

Det ville være mere end velkomment for de, som alligevel vælger at køre til og i særdeleshed fra byen med højere hastighed end det tilladte, at det som en permanent løsning som på den 'Nye Adelgade' bliver etableret en eller anden trafikdæmpende foranstaltning for at få de meget høje hastigheder (vel nok omkring 80-100 km/t) og støj sat ned fra Mindet mod Ladegårdsbakken.

Den 'Nye Adelgade' med røde og hvide markeringer, om man nu syntes om det eller ej, er måske ikke det ”smukkeste”, men er da for hulen efter mine snart 50 år som lokal beboer noget af det bedste, der sket i lang tid, og det ser det markant flot ud.

Jeg oplever, at der efterfølgende er sket en ny holdning om at parkere i højre side på Nørregade, som åbenbart skiltningsmæssigt ikke tidligere er set mod Ladegårdsbakken (kan én parkere der, så må alle parkere der, trods de trafikgener det giver.

Hjertelig tillykke cyklister i en mere sikker kommune.