Poul Martin Bonde, formand for Skanderborg Festivalklub, fylder 60. Foto: Per Bille

Poul Martin Bonde, formand for Skanderborg Festivalklub, fylder 60. Foto: Per Bille

"Med et liv mere, kunne jeg godt finde på at satse hele butikken"

Poul Martin Bonde har i årenes løb været anmelder, producer, manager med meget mere i musikbranchen. Nu står han i spidsen for den største jyske festival og er netop fyldt 60

Af
Peter Schollert

JP

»Hvis der er et liv mere og en tur til i manegen, kunne jeg godt finde på at satse hele butikken og blive udøvende musiker," siger Poul Martin Bonde, der netop har rundet de 60 år.

Han er formand for foreningen bag festivalen Smukfest i Skanderborg, og han har i løbet af de seneste 40 år indtaget snart sagt enhver mulig position i kulissen i det danske musikliv.

Men han begyndte som 18-årig med at spille bas hjemme i Viborg, hvor han voksede op som søn af bibliotekar-forældre. Og da han flyttede til Aarhus for at studere, blev han medlem af grupper som Navarones Kanoner, hvor komikeren Finn Nørbygaard var forsanger, Pigtråd, Glashus og Strange Brew.

"Jeg var glad for at være musiker, men kom for sent i gang med den side af musiklivet til at blive rigtigt god. Og når det kommer til stykket, har jeg været enormt glad for på min helt egen måde at kunne leve af musik," understreger Poul Martin Bonde.

Han blev i 1984 cand. phil. i æstetisk kulturarbejde fra Aarhus Universitet, og efter sideløbende med studierne at have spillet og anmeldt musik for lokale aarhusianske medier, blev han midt i 1980'erne ansat på DR i Aarhus. Her var han som producer med til at udvikle de særegne - og prisbelønnede - audio-oplevelser "Den store lysfest" med blandt andre TV-2s Steffen Brandt, Nanna Lüders og Peter Belli som aktører og "Det blå hotel". Sidstnævnte havde musikere som Henning Stærk, Gitte Naur og Poul Krebs i afgørende roller.

"Små sensationer" blev en succes

Fra sidst i 1980'erne og frem til midten af 1990'erne søgte han dybere ind i musikbranchen.

Han skrev musicals, og sammen med guitarist Knud Møller kreerede han i begyndelsen af 1990'erne til Peter Bellis comeback som rocksanger blandt andet sangen "København (fra en DC-9)". Den blev et hit, men også beskyldt for at minde lidt for meget om Jimmie Dale Gilmores "Dallas". Og et forlig blev indgået.

Poul Martin Bonde etablerede med Start sit eget pladeselskab, der blandt andet udgav rockgruppen Kashmirs debutplade. Start blev siden inkorporeret i pladeselskabskoncernen Sony Music, der holdt til midt i København. Her fik han titel af repertoirechef og var i diverse roller involveret i udgivelser med så forskellige navne som Sort Sol, Sorten Muld, S.O.A.P. og Anders "Anden" Matthesen.

En af hans største succesoplevelser på Sony Music var udgivelsen af Poul Krebs' album "Små sensationer", der blev en storsællert og bragte Krebs ud til langt flere pladekøbere end tidligere i karrieren. Og efter sit exit fra Sony Music omkring årtusindskiftet, hvor Poul Martin Bonde etablerede soloforretningen The Organization, blev Bonde manager for Krebs. Og det er han stadig. På tilsvarende vis har han i årti efter årti fastholdt en tæt relation professionelt og privat til Peter Belli.

"Det er gamle samarbejder, der har udviklet sig til stærke venskaber, og jeg er glad for og stolt over, at vi har kunnet holde sammen så længe," fortæller Poul Martin Bonde.

Han har undervist vordende managere på musikkonservatoriet i Aarhus, indtaget mentorrollen for talentprojekter som Bandakademiet, været lederskikkelse på det lille pladeselskab Transistor og skrevet bøger om såvel popgruppen Michael Learns To Rock som Smukfest. Her havde han over en årrække haft mange forskellige roller, da han sidste år afløste Claus Visbye, der skiftede til Horsens & Friends, som formand for Skanderborg Festivalklub, der står bag Smukfest.

Hjertet banker for vækstlaget

Mens Smukfest i 2017 blev kritiseret for at have sammensat et uambitiøst musikprogram, har der været anderledes positive tilkendegivelser om årets koncertudvalg, som omfatter blandt andre den amerikanske hiphopstjerne Kendrick Lamar, popstjernen Britney Spears fra USA, teen-idolet Shawn Mendes fra Canada samt Danmarks mest populære popsolist Rasmus Seebach.

Poul Martin Bonde tager dog på ingen måde æren for årets program. Han peger på, at det er skruet sammen af "vores gode bookingfolk, og det er ikke meget, de spørger mig til råds".

Han lægger vægt på, at Smukfest overordnet set skal kunne rumme alle typer mennesker og kunstnere. I den optik er det for formanden vigtigt med både kendte danske navne og udenlandske stjerner. Men han finder det lige så afgørende, at talentmassen af unge danske bands og solister har Smukfest som et udstillingsvindue.

"Mit hjerte banker stadig for vækstlaget," påpeger Poul Martin Bonde.

Han har en voksen datter, som bor i København. Selv bor han med kone og to børn i landsbyen Hylke ikke langt fra Skanderborg. Når han skal høre livemusik og opleve andre festivaler, tager han dog gerne udenlands. Han har de seneste år været til de store amerikanske festivaler Coachella og Austin City Limits og ikke mindst på den hæderkronede britiske festival Glastonbury.

"Det var som at besøge moderskibet for alt, hvad vi laver, og en meget intens oplevelse," siger Poul Martin Bonde.

Han fejrer sin runde fødselsdag ved at "feste med mange af de gode mennesker, der er i mit liv". Om det at fylde 60 år siger han:

"Det føles umiddelbart anderledes end at fylde 40 år eller 50 år, og da jeg var yngre, var vi nogle, der ikke troede meget på det at blive gammel. Nu er jeg glad for at kunne opleve overlevere som eksbeatlen Ringo Starr, der med sin koncert forleden i Horsens var et godt eksempel på, at der også er både rock'n'roll og liv efter de 70 år."

Publiceret 03 July 2018 10:00