Elever fra Skanderborg Gymnasium og elever fra Spyken Gymnasium i Lund på besøg på Aros.

Elever fra Skanderborg Gymnasium og elever fra Spyken Gymnasium i Lund på besøg på Aros.

Skanderborg Gymnasium - Spyken tur/retur

Skanderborg Gymnasiums internationale klasse, 2d, bød i sidste uge velkommen til en gruppe elever fra Spyken Gymnasium i Lund, Sverige, som en del af deres første udveksling med elever fra andre lande. I foråret var de danske elever i Lund for at besøge de svenske elever – og det er tydeligt, at den gensidige udveksling har været en succes.
 
Besøget i foråret fokuserede på bæredygtighed. 2d fortalte om bæredygtige løsninger i Skanderborg og undersøgte derefter forskellige bæredygtige tiltag i Lund. De fandt blandt andet ud af, at den svenske skole har en udvidet affaldssortering, og at bybusserne kører på biogas, baseret på madrester fra skolens kantine. En af aftenerne var der Knytkalas –sammenskudsgilde -  på skolen krydret med dansk-svensk hygge.
 
I Skanderborg prøvede begge klasser at blive undervist i hinandens litteratur og holde små oplæg, og de fik også et foredrag om nordisk sprog og historie. Den sidste dag var alle eleverne i Aarhus, hvor de besøgte Den gamle by og Aros og sluttede eftermiddagen af med en omgang bowling. 

Sjovt og spændende

Fire af eleverne fra 2d har fortalt om udvekslingen:
 
”Det var sjovt og spændende, men også udfordrende at bo hos en, man ikke kendte på forhånd," siger Anne Zacho Ruby og siger, at det var lidt grænseoverskridende at blive splittet, når man skulle hjem til familien.
 
Klassen fandt dog ud af, at  det svenske familiemønster på mange måder minder om det danske, men der er også forskelle både i madkultur og drikkekultur. For eksempel er der mange flere veganere og vegetarer blandt unge i Sverige, og drikkekulturen er noget strammere. ”Det var spændende at prøve noget anderledes”, supplerer Selma Tinning. 
 
Det har også været en lærerig oplevelse at være vært. Som Mads Kvist Jørgensen siger, så kunne man godt føle sig lidt usikker i sit eget hjem, for pludselig var der en anden person, der skulle prioriteres. Men det var vigtigt at  gøre et godt indtryk og være en god vært. Thomas Bundgaard Larsen mener, at det næsten var mere udfordrende at være vært end at være på besøg.
 
Alle fire elever ser udvekslingen som en forsmag på den længere rejse, klassen skal på til november, hvor de skal besøge en indisk skole og bo hjemme hos gymnasielever i den indiske storby, Delhi. Som Anne siger, så er hun blevet mere åben i forhold til turen til Indien og Selma fortsætter:
”Det er godt at være blevet præsenteret for, hvordan det er at have nogen boende, og hvordan man er en god vært.”
 
”Det bliver nemmere at bo hos inderne nu”, mener Mads, og konkluderer, at der ligesom er to måder at rejse på – hotel eller udveksling – og det sidste er helt sikkert bedst. Kulturmødet er mere intenst, når man bor hos nogen, fordi man oplever landet og kulturen sammen med en ”ægte kilde”.
 
Det har været sjovt og lærerigt, men også udfordrende - på en fed måde, afslutter Thomas, og de tre andre er enige. Som en af de svenske elever formulerede det:
 
”Jag vill behälla hela ideen med att besöka olika (forskellige, red.) skolor och länder för att lära sig hur andra har det”. Og det er jo netop hvad udvekslingsrejser og mødet med andre kulturer kan: at lære én noget om, hvordan andre mennesker har det."

null

Publiceret 02 October 2017 15:30