2. i på HTX Skanderborg har skabt konceptet bag de nye go cards og elever på Skanderborg hørning Produktionsskole har taget sig af fotografering og grafisk layout.

2. i på HTX Skanderborg har skabt konceptet bag de nye go cards og elever på Skanderborg hørning Produktionsskole har taget sig af fotografering og grafisk layout.

Er du til græs? Unge laver go cards til andre unge

Elever på Teknisk Gymnasium i Skanderborg har hjulpet rusmiddelcenteret med at lave go cards målrettet unge

Af
Grethe Madsen

Grethe Bo Madsen

Hvordan får man fat i unge med misbrugsproblemer, når man dybest set ikke taler deres sprog? Den udfordring var i første omgang ikke sådan lige til at tackle for Skanderborg Rusmiddelcenters Unge Rådgivning.
 
“Vi vil gerne gøre de unge opmærksom på vores tilbud, men vi har den udfordring, at vi er mere end dobbelt så gamle, som de unge, vi gerne vil have fat i. Og indrømmet, så er vi nok ikke de mest kvalificerede til at lave markedsføring, der fanger de unges interesse,” fortæller rådgiver Martin Feltmann.
 
Det dilemma satte gang i de små grå og efter lidt kreativ tænkning fandt Martin frem til Anders Juul Hylle fra HTX Skanderborg. Anders underviser i faget Kommunikation og It, og de to blev hurtigt enige om, at lade eleverne her prøve kræfter med opgaven fremfor et eller andet hipt reklamebureau. Det er der nu kommet fire go cards ud af med målrettet information til unge med misbrugsproblemer - skabt af de unge selv.

Er du til græs?

“Jeg er helt vildt glad for resultatet og også lidt stolt. De unge har klaret opgaven virkelig godt,” siger en begejstret Martin, da han fredag kvitterede med kage til den involverede klasse.
 
Eleverne i 2.i var også selv ret glade for resultatet. Efter de udarbejdede konceptet og kom med ideerne til “Er du til græs?”-kortene, der kan ses her over, har elever på grafisk linje på Skanderborg-Hørning Produktionsskole taget foto og lavet det grafiske layout. Derfor er det også først nu, at 2.i ser det færdige resultat.
 
“Jeg synes, det er blevet rigtig godt. Det har været sjovt at arbejde med, især fordi det ikke bare var en tilfældig opgave, men faktisk skal bruges til noget,” fortæller Liv Buhl fra 2.i.

Liv Buhl og Kasper Faaborg fra 2.i på HTX Skanderborg. Det var Kasper, der fik ideen til det dobbelttydige slogan på de nye go-cards til Unge Rådgivningen.

Liv Buhl og Kasper Faaborg fra 2.i på HTX Skanderborg. Det var Kasper, der fik ideen til det dobbelttydige slogan på de nye go-cards til Unge Rådgivningen.

Skægt at være i målgruppen

“Det har givet noget viden om, hvordan man målretter information til en bestemt målgruppe og udvikler et koncept. Og så var det lidt sjovt, at vi jo selv er den målgruppe.”
 
Det var hendes klassekammerat Kasper Faaborg, der fik ideen med “Er du til græs?”
 
“Det startede egenlig som en joke, men jo mere vi tænkte over det, så passede det jo rigtig godt. Vi kan godt lide, at det er lidt sjovt og spiller på det dobbelttydige,” forklarer han.
 
Den oprindelige flyer fra rusmiddelcenteret havde de unge ikke mange rosende ord tilovers for.
 
“Der var alt for meget information, som gjorde det uoverskueligt. Der skal kun stå det helt nødvendige, og på en måde, så det fanger unges opmærksomhed. Og så var det lidt sådan, som voksne taler til børn. Det ramte helt ved siden af,” mener de.
 
Heller ikke farverne - grøn og orange - havde de unge meget til overs for.
 
“Det mindede om noget til en børnhave. Men billederne var simpelthen det værste. De viste deres kedelige venterum med 'Ude & Hjemme' på bordene. Det havde ingen appel til unge overhovedet,” konstaterer de.

null

Publiceret 01 June 2017 12:00