“Alt tyder på, at når der sker et skifte i et barns liv, så sættes barnets udvikling i stå, mens barnet vænner sig til det nye. Og skolestarten er sådant et skifte.”
Sådan siger Linda Kolling, pødagogisk leder Veng Skole & Børnehus.
Derfor er det ifølge Linda Kolling vigtigt, at barnet skifter fra børnehaven til skolen på det helt rigtige tidspunkt og på den helt rigtige måde.
I Veng sværger man derfor til rullende skolestart. Det vil sige, at skolestarten ikke nødvendigvis er i august.
Skolestart fire gange
Børnene kan starte i skole enten efter sommerferien, efterårsferien, juleferien eller efter påske.
I Skanderborg Kommune er det kun skolerne i Veng og Voerladegård, der tilbyder rullende skolestart.
“Med rullende skolestart og landsbyordningen, hvor børnene kender miljøet og de voksne, når de starter, så kan man efter en uge ikke se, hvem der er nye eller gamle elever,” siger Linda Kolling.
En let overgang fra børnehave til skole er meget vigtig for folkene i Veng.
“Barnet kommer hurtigt til at føle sig tryg, og når overgangen er smidig, så sættes læringen i gang meget hurtigere,” argumenterer Linda Kolling.
Den pædagogiske leder understreger tillige som en fordel ved rullende skolestart, at der allerede eksisterer en klassekultur, når de nye børn begynder.
Klassekultur er etableret
I Veng Skole & Børnehus er den rullende skolestart nemlig kombineret med, at indskolingsbørnene går i en aldersblandet klasse, hvor deres kammerater hører til 0., 1. og 2. årgang.
Så når et barn ruller ind, starter det i en allerede etableret klasse.
“En ny børnehaveklasse i august skal først etablere deres egne normer, som handler om, hvornår skal man være stille, hvornår må man rejse sig og tage en mad. I rullende skolestart er der allerede en eksisterende klassekultur, hvor nye kan lære af deres erfarne kammerater,” uddyber Linda Kolling.
Et særligt makker-system
Den særlige skolestart i Veng er kombineret med et makker-system, hvor hver ny elev har to ældre makkere som har til opgave at vise de nye børn til rette i skolen.
“De to makkere holder også det nye barn i hånden lige fra første dag, når de går gennem den flagallé, som deres kammerater laver for dem hen over skolegården,” siger Linda Kolling.
En yderligere fordel ved makker-systemet er, at de ældre elever vokser ved at påtage sig ansvaret for at hjælpe den nye elev.
I Veng er det cirka fity-fifty fordelt mellem skolestart i august og forskudt henover resten af året.
Linda Kolling understreger, at det er forældrene, der har den endelige beslutning om, hvornår deres barn skal starte i skolen.
“Vi oplever ofte, at forældres skuldre falder ned i lettelse, når vi fortæller, at vi kan tage børnene ind i skolen på flere andre tidspunkter, og at de ikke behøver at vente et helt år,” siger Linda Kolling.
Nu var Max og Milo klar
Det bekræfter forældrene til tvillingerne Max og Milo, som lige er begyndt i skolen her i januar.
“Vores to drenge var ikke helt klar til skolen i august, og vi har tydeligt kunnet se, hvordan de ekstra fem måneder i børnehaven har modnet dem og gjort dem 100 procent klar til det nye liv som skolebørn,” siger Trine og Michael Madsen.
Forældrene anser det for uheldigt, hvis deres børn i stedet skulle have ventet til august eller et helt år.
“Og børnene ruller jo ind i en klasse, hvor de kender rigtig mange af børnene. Nogle af kammeraterne er jo rykket fra børnehave til skole for kort tid siden, så der er mange gode relationer lige fra dag ét,” siger Trine og Michael Madsen.
Fordelen som en skole under landsbyordning betyder, at der er samme ledelse i både skole, børnehave, klub og SFO.
“Det betyder, at børnehaven er gearet til og tunet ind på den kommende skolestart, når børnene er fem, og hvad der vil være godt for barnet,” forklarer Linda Kolling.
Fleksibilitet begge veje
Som udgangspunkt starter børnene ved den skolestart, hvor de fylder 6 år.
Det er kriterier som barnets faglige opmærksomhed, evnen til at koncentration, at kunne tilsidesætte behov, og hvordan barnet klarer sig i sociale sammenhænge, der er afgørende for, hvornår der anbefales skolestart.
“Et barn, der kunne gå i gang med læsning, men stadig er et legebarn, bør vente. Men det afhænger af det enkelte barn. Vi kan også anbefale skolestart tre måneder før. Det er fleksibelt begge veje,” understreger Linda Kolling.
Den pædagogiske leder mener, at det særlige koncept for skolestart medvirker til at undgå, at børn, der ikke er modne nok, alligevel presses til at starte. Det kan give problemer senere i skoletiden.
“Hos os kan børnene starte, når de er allermest klar,” siger Linda Kolling.
I den aldersblandede indskoling går der ca. 50 børn. En børnehaveklasseleder og 4 lærere dækker timerne i indskolingen.