Administrerende direktør Charlotte Riberholt modtog på vegne af Skanderborg Park ErhvervsUdviklerprisen i forbindelse med kommunens Nytårskur i sidste uge. Baggrunden for tildelingen af prisen er i høj grad hendes fortjeneste, da hun har stået i spidsen for en transformation fra bankskole til moderne hotel- og konferencecenter.

Administrerende direktør Charlotte Riberholt modtog på vegne af Skanderborg Park ErhvervsUdviklerprisen i forbindelse med kommunens Nytårskur i sidste uge. Baggrunden for tildelingen af prisen er i høj grad hendes fortjeneste, da hun har stået i spidsen for en transformation fra bankskole til moderne hotel- og konferencecenter.

PRISVINDER:

Kvinden bag den store forvandling

Prisvindende Skanderborg Park er historien om en bankskole, der på få år blev til et rigtigt hotel- og konferencecenter

Af
Erland Rasmussen

Erland Rasmussen

Til salg-skiltet var ellers sat op i vinduet på Skanderborg Park for nogle år siden, da den økonomiske krise kradsede i Danmark.
På daværende tidspunkt var navnet på den smukke bygning ved parken og søen på Skovsvinget 10 i Skanderborg det knapt så mundrette: Finanssektorens Konference- og Uddannelsescenter.

Hædret med pris

Til Salg-skiltet er for længst pillet ned, navnet ændret til Skanderborg Park og ejerne, som er 79 banker og sparekasser, har genoprettet troen på stedets fremtid som et moderne hotel- og konferencecenter, som i dag henter hovedparten af kunderne på det private marked i stedet for som tidligere helt overvejende at være kursussted for bankernes personale.
Den foreløbige kulmination på forvandlingen kom i sidste uge, da Skanderborg Park blev tildelt ErhvervsUdviklerprisen som en anerkendelse fra det øvrige lokale erhvervsliv, der har lagt mærke til den store turnaround fra bankskole til rigtigt hotel.

Den rigtige medicin

Erhvervskvinden bag successen er Charlotte Riberholt, der blev hentet til Skanderborg Park som administrerende direktør for tre år siden.
Med sig i bagagen til Skanderborg havde hun lige nøjagtigt den medicin, der var brug i form af erfaring og branchekendskab til hotel- og konferencemarkedet fra 25 år hos hotelkæden Comwell, heraf 15 år som direktør for Comwell i Middelfart og sideløbende også med ansvar for søsterhotellet i Kolding gennem 10 måneder.
Det var en stor opgave, der ventede Charlotte Riberholt, da hun begyndte i oktober 2012.
Før den økonomiske krise stammede kun et par procent af omsætningen fra eksterne kunder. Resten stod bankerne for.
Efter krisen begyndte pengeinstitutterne imidlertid at flere holde kurser i egne lokaler for at spare tid og penge.
“Det gav ledig kapacitet her, og det fik forståeligt nok ejerne til at overveje fremtiden,” forklarer Charlotte Riberholt.
Den dengang nye direktør vidste således, at hotellet var sat til salg og fremtiden usikker.
“Jeg kan godt lide at arbejde under pres og have udfordringer, og jeg tænkte, at der må være et potentiale. Det var og er et lækkert sted, i tip-top stand med kunst på væggene, designermøbler og en pragtfuld beliggenhed ved park og sø,” husker Charlotte Riberholt.
Opgaven var at skabe en rentabel virksomhed og et rigtigt hotel, som skulle være kendt i målgruppen.
“Vi valgte et andet navn, fordi vi ville satse på markedet for selskaber og konferencer, og det ville ikke klinge helt så smart i alle tilfælde, hvis der på bryllupsinvitationerne skulle stå, at festen holdes på Finanssektorens Konference- og Uddannelsescenter,” konstaterer Charlotte Riberholt.

Spredte budskab i netværk

Mens mange andre hoteller er i kæder for at skabe mere effektiv drift og markedsføring, så var Skanderborg Park i den henseende Palle alene i verden.
“Jeg netværker for at fortælle den gode historie om Skanderborg Park i de gode omgivelser, ligesom mine dygtige medarbejdere deltager i konferencer og workshops,” fortæller Charlotte Riberholt.
Konceptet bag Skanderborg Park er klart og uden slinger i valsen.
“Vi vil opfattes som high end Østjylland, og det er vores ledetråd i alt, hvad vi gør. Derfor finder du heller ingen Sweetdeals på weekendophold. Vi har også rabatter for eksempel i lavsæsonen, men vi prissætter efter det, vi leverer. På selskabsområdet leverer vi til kunder, der forventer mere, og hvor prisen ikke er væsentligst. For vore kunder med kurser og konferencer er det vigtigst, at tingene fungerer og ikke at få det billigt,” fastslår Charlotte Riberholt.
Resultaterne taler et tydeligt sprog:
Andelen af kunder udefra er steget fra to procent af omsætningen til 75 procent.
Andelen af kunder fra finanssektoren er faldet fra 98 procent til i dag at udgøre 25 procent.

Rekordtal på vej

I 2015 præsterer Skanderborg Park samtidig den højeste omsætning og belægning i stedets historie.
Mens der for få år siden var ledig kapacitet, så bebuder Charlotte Riberholt nu planer om at udvide med ni værelser via en ud- og ombygning, der samtidig giver restauranten en ny placering ud til parken.
“Der er en verden til forskel på nu og for tre år siden, og jeg kniber da også mig selv i armen, når jeg tænker på, hvad der er sket,” erkender Charlotte Riberholt.
Hoteldirektøren er derfor også stolt over tildelingen af ErhvervsUdviklerprisen.
“Den primære opgave var at gøre stedet mere kendt, og her viser prisen, at kollegaerne i erhvervslivet har lagt mærke til vores transformation,” siger Charlotte Riberholt.

Charlotte Riberholt - CV

  • Charlotte Riberholt blev adm. direktør oktober 2012 for Skanderborg Park
  • Tidligere 25 år hos hotelkæden Comwell, dels som direktør i Middelfart og en periode sideløbende anvarlig for Comwell Kolding
  • Charlotte Riberholt har gennemført en turnaround fra bankskole til moderne hotel- og konferencecenter
  • Skanderborg Park har netop modtaget Erhvervsudviklerprisen 2015

Publiceret 13 January 2016 12:00